Hoe is de lucht op Mercurius?

Is de lucht op Mercurius giftig en welke stoffen zitten daar in de lucht

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Erna55
7 jaar geleden
Dit is gemakkelijk te vinden op wikipedia, wanneer je de term Mercurius intypt.
Je kunt voor elke planeet details vinden via google.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oke ik zal voortaan op wikipedia kijken ;)
Erna55
7 jaar geleden
Gewoon google kan ook veel informatie opleveren.
En de bibliotheek natuurlijk.

Antwoorden (2)

De atmosfeer van Mercurius is erg ijl, 10−12 bar en bestaat voornamelijk uit sporen van zuurstofgas, natrium en waterstofgas die snel naar de ruimte ontsnappen. De verblijftijd van een natriumatoom in de atmosfeer bedraagt drie uur. Dit verlies wordt continu gecompenseerd door de zonnewind die wordt ingevangen door het magnetisch veld en damp die vrijkomt bij inslaande meteorieten. Door de ijle atmosfeer is de hemel zowel 's nachts als overdag zwart. Doordat Mercurius drie keer zo dicht bij de zon staat als de aarde, verschijnt de zon er ongeveer 2,5 maal zo groot aan de hemel. De best zichtbare planeet vanaf Mercurius is Venus, die met een magnitude van ongeveer -6,6 als helderste object aan de nachtelijke Mercuriushemel staat. De aarde en de maan zijn er ook prominent aanwezig met een magnitude van respectievelijk -5,2 en -1,2.
-----
Zie wikipedia

Toegevoegd na 12 minuten:
Copy paste is mis gegaan. In ieder geval bij beschrijving van de atmosferische druk. het is niet 10-12 bar (wat een behoorlijke druk is voor de mens!), maar 10^-12 bar, dus 0.0000000000012 bar (met dank aan SimonV )
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Copy paste is mis gegaan. In ieder geval bij beschrijving van de atmosferische druk. het is niet 10-12 bar (wat een behoorlijke druk is voor de mens!), maar 10^-12 bar, dus 0.0000000000012 bar (ik kan er een 0 naast zitten). Verder prima verwijzing naar wiki (wat is er meer nodig).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goeie opmerking SimonV :D
Doordat Mercurius vrijwel geen atmosfeer heeft, kun je er geen lucht ademen, ook geen giftige lucht.

Toegevoegd na 8 minuten:
Elementen in de verwaarloosbare atmosfeer zijn:
• Zuurstof: 42 procent
• Natrium: 29 procent
• Waterstof: 22 procent
• Helium: 6 procent
• Kalium: 0,5 procent
• Sporen van argon, kooldioxide, water, stikstof, xenon, krypton, neon, calcium en magnesium.
SimonV