Wordt de baan van de aarde om de zon verstoort door andere planeten en kan dat een elektromagnetisch veld veroorzaken?

In het zonnestelsel hebben behalve de Aarde ook de planeten Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus een goed ontwikkeld magnetisch veld. Kan door de interactie met deze planeten soms enige zwaartekracht effect of elektromagnetisch veld ontstaan. Of staan deze planeten daarvoor te ver weg?
En hoe zou dat zijn tussen de andere planeten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De massa's van andere planeten kan middels zwaartekracht wel degelijk enige invloed hebben op de bewegingen van de aarde, en andersom natuurlijk ook. Die effecten zijn echter minimaal.

De magnetische velden van de verschillende planeten zouden dat in principe ook kunnen, ware het niet dat die velden tamelijk zwak zijn. Het veld van de aarde heeft een sterkte tussen de 0.25 en 0.65 gauss, die van Jupiter tussen de 4.2 en 10 gauss. Ter vergelijking, de sterkte van een gemiddeld koelkastmagneetje ligt rond de 50 gauss, die van een neodyniummagneet rond de 2000 gauss. Daarnaast staan de andere planeten met een degelijk magnetisch veld op een aanzienlijke afstand van de aarde vandaan, enkele keren de afstand tussen de zon en de aarde. Op zulke afstanden zijn zelfs magnetische velden met de sterkte van een koelkastmagneet niet sterk genoeg om een effect te hebben objecten met zulke enorme massa's als de planten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo uit je hoofd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Min of meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het antwoord. Maar ik een bronvermelding had inderdaad wel interessant geweest.

Andere antwoorden (1)

de bewegingen van de planeten rond de zon worden beinvloed door die van alle andere planeten dus ook de aarde.

bron: boek: de geschiedenis in het groot.

het magnetische veld om de aarde heen wordt door de planeet zelf gecreëerd, het reikt tot duizenden kilometers de in de ruimte dit noemt men de magnetosfeer, echter is deze afstand niet genoeg om effect te hebben op andere planeten.