Als je met een vliegtuig als maar recht door blijft vliegen kom je dan op een gegeven moment weer op de zelfde plek uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Andere antwoorden (11)

Ja, als je maar in een kaarsrechte lijn rond de aarde vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spreekt jezelf tegen. Kaarsrecht en tegelijkertijd rond?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, je hebt gelijk, maar ik denk dat de vraagsteller wel snapt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt dat het vliegtuig evenredig aan de aarde moet blijven vliegen. Maar dat is natuurlijk niet kaasrecht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bedoelt: in een cirkel die precies aansluit aan bijde einden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"kaasrecht" is precies hoe 'ie vliegt :P
Ik dacht het eerst wel, maar nu ik er overna denk. Nu denk ik dat het niet zo is want als je kaarsrecht gaat dan zou je toch van hoogte veranderen van de aarde en zou je steeds verder weg zijn . Of heb ik het mis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De aarde is namelijk rond.

Toegevoegd na 11 minuten:
En nee, geen perfecte cirkel, maar wel degelijk rond.

Toegevoegd na 20 minuten:
Voor de duidelijkheid: In mijn boekje is kaarsrecht onmogelijk hetzelfde als evenredig aan het oppervlakte van de aarde.

Toegevoegd na 25 minuten:
Je vliegt dus, als je kaarsrecht blijft vliegen, al redelijk snel de damkring uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronaldP
13 jaar geleden
Met een vliegtuig KAN dat niet.
Deze heeft draagkracht nodig en dat kan alleen binnen de atmosfeer. Een raket zou dit dus wel kunnen. Een vliegtuig heeft een 'plafond' dus zal een bepaalde maximum hoogte hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er bestaat ook nog zoiets als aantrekkingskracht.
Nee volgens mij niet want de aarde draait toch.. + alle voorgaande antwoorden over dat als je rechtdoor vliegt je steeds hoger zou gaan e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde draait niet sneller dan een vliegtuig vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee maar de snelheid is toch ook niet gelijk dus zal er altijd een verschil zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de vraag niet. De vraag is of je uiteindelijk op precies dezelfde plaats terugkeert als je maar vooruit vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dus (want er is (naast 1000 andere redenen) verschil omdat de aarde draait, ookal draait deze langzamer dan dat het vliegtuig vliegt). Zoals mijn antwoord al aangaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het draaien heeft er niets mee te maken. Je beantwoordt niet de juiste vraag. Jij beantwoordt de vraag: Als je met een vliegtuig als maar evenredig aan het aardoppervlakte door blijft vliegen kom je dan op een gegeven moment weer op de zelfde plek uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje. Ten eerste: mijn antwoord bevatte de woorden 'volgens mij' wat al aangeeft dat het mijn mening is en dat dat mijn eerste idee was en dat dat dus niet perse HET juiste antwoord hoeft te zijn. Daarnaast heb ik ook even benoemd dat er andere antwoorden waren waar ik me ook in kon vinden. Als laatste: er zijn er meer die de vraag dan verkeerd zouden hebben begrepen dus richt je dan aan de vraagsteller over dat de vraag niet duidelijk genoeg is gesteld en niet aan mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen juiste antwoorden mochten toch worden gegeven? geen meningen. lees anders dit;
catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uh..dit zijn de reactie's... niet de antwoorden..
Nee de aarde is niet helemaal rond, de aarde heeft een kleine afwijking en je krijgt met veel dingen te maken zoals het draaien van de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je in een cirkel om de aarde vliegt (steeds dezelfde richting en hoogte, ANDERS VLIEG JE DE DAMPKRING UIT), , zodanig dat de draaias van de aarde door het middelpunt van de cirkel gaat en de as moet dan ook nog loodrecht het cirkelvlak zijn. Nu ik dit schrijf bedenk ik dat dit dus betekent: op dezelfe breedtegraad bljiven. Evenwijdig aan de evenaar dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rechtdoor is wat anders dan een rechte lijn, als je het in 3 dimensies bekijkt. Ik rij in de auto ook rechtdoor als ik op het viaduct omhoog rij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar er staat niet rechtdoor maar recht door... Dan is de vraag niet helemaal duidelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk, alleen denk ik niet dat de dampkring uit bedoeld werd. Maar de vragen zijn, naar de letter, wel vaker anders gesteld dan de bedoeling lijkt te zijn.
Nee, als je steeds dezelfde kompaskoers volgt volg je een logaritmische spiraal over een boloppervlak, tenzij je pal noord of zuid vliegt, dan zit je in een grensgeval en kom je inderdaad op dezelfde plek uit.
Stel je gaat naar naar noordwest, dan kom je uit in Finland, Spitsbergen, en dan met steeds kleinere windingen naar de pool toe.

In de praktijk proberen vliegtuigen zoveel mogelijk een grootcirkel te volgen. Dat houdt in dat je altijd in een vlak tussen je bestemming, je vertrekpunt en het middelpunt van de aarde blijft. Als je de grootcirkel blijft volgen dan kom je ook weer op dezelfde plaats uit. Het is echter niet noodzakelijk om een grootcirkel te volgen om weer op dezelfde plaats uit te komen (bijv. bij een koers pal Oost of West).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, onder voorwaarde dat je parallel aan de evenaar vliegt en corrigeert op zijwind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet niet dat ook vliegtuigen invloeden van magnetische velden ondergaan. Naar de correctie op de wind moet ook de magnetische variatie worden mee berekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt een vliegtuig van plaats/koers veranderd door een magnetisch veld dan?
in theorie zou het kunnen als je inderdaad de evenaar als lijn aanhoud. In s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is de vraag of je wordt gecorrigeerd wanneer je de dampkring raakt..indien dat het geval is zou je op dezelfde plek uit kunnen komen. anders ga je natuurlijk de atmosfeer uit en kom je in de ruimte terecht..wat er dan gebeurt weet ik niet, maar ik gok dat je dan niet meer terug komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je pal op de evenaar vliegt wel. Een vliegtuig kan namelijk niet rechtdoor vliegen de ruimte in. Hij blijft op een bepaalde hoogte boven de ruimte. Op los te komen van de zwaartekracht van de aarde moet je een bepaalde snelheid hebben.