Wat als je een kabel uit de ruimte zou laten afdalen naar de aarde, vastgemaakt aan een ruimtesonde?

Stel je zou een kabel vanuit een ruimtesonde op de aardige laten neerdalen. Wat zou het antwoord dan op de volgende punten zijn?

- zou de kabel hittebestendig moeten zijn?
- telt het gehele gewicht van de kabel mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
gvrox
9 jaar geleden
In wat voor baan zit deze ruimtesonde ? Waarvoor zou het gehele gewicht al dan niet meetellen ?

Antwoorden (1)

Ik ga uit van een constructie dat er een kabel uit een satelliet wordt uitgerold.

In hoeverre de kabel hittebestendig moet zijn weet ik niet. Als je de kabel met een snelheid van bijvoorbeeld 5 km per uur afrolt dan lijkt me dat er weinig wrijving is verticale wrijving is dus daar zal de warmte geen rol spelen. De horizontale wrijving in de atmosfeer hangt af van de beweging van de satelliet daar zou je een geostationaire baan voor kunnen kiezen.

Als je dat niet doet dan sleept de kabel door de atmosfeer en remt de satelliet af. Die komt dan ongetwijfeld in noodvaart naar beneden (tenzij je koerscorrecties uitvoert).
Een geostationaire baan heeft als nadeel dat je minimaal rond de 36.000 km hoog moet zitten. Je hebt dan dus ook minimaal die lengte nodig. Als de kabel helemaal is uitgerold dan moet hij dus zijn eigen gewicht kunnen dragen omdat de trekkracht op de het stuk kabel direct onder de satelliet alle gewicht van de daaronder hangende kabel moet dragen.

Door het laten zakken van de kabel zal de satelliet omhoog gaan (wet van behoud van impuls). Dat moet je compenseren anders heb je nog heel veel meer kabel nodig.
Kortom het is nogal een gedoe. De link wijst naar een niet helemaal geslaagd experiment wat precies aan je vraag voldoet.