Als je door een zwart gat wordt opgeslokt en je overleeft het wat zou er dan met je gebeuren?

bijv: door de tijd reizen of naar een andere dimensie gaan of iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Gezien vanuit ons "normale" heelal verdwijn je achter de waarnemingshorizon op weg naar een punt van oneindige dichtheid.
Wij kunnen daar helemaal niets van zien want licht kan er niet meer uit. Vreemd genoeg blijft de massa wel kracht uitoefenen, het zwarte gat kan namelijk zwaarder worden (ook lichter, maar dat is een lang verhaal)
Onduidlijk is of zwaartekracht dus door blijft werken of dat het zwaartekrachtveld van zaken die in het zwarte gat vallen "ergens blijft hangen".

Voorlopig gaan we er van uit dat de massa die er in valt
wel in "ons" heelal blijft. Dus degene die er in valt ook.

Je hebt dus kans als je op het zwarte gat staat en omhoog kijkt dat het heelal er net als anders uitziet. Wij kunnen jou echter niet meer zien. (de waarnemingshorizon als een soort eenrichtingsglas)

Alles beweegt om je heen dan wel heel erg snel want jouw tijd op het zwarte gat staat helemaal stil ten opzichte van onze tijd. Daarom duurt het voor jouw gevoel niet lang voor je het einde van het heelal zult zien.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens denkt de wetenschap dat je bij de val in een superzwaar zwart gat het passeren van de waarnemingshorizon misschien niet eens merkt. Je gaat pas stuk als de krachten op het ene deel van je lichaam (veel) hoger zijn dan het andere deel. (Getijdenkrachten).
Het zwaartekrachtveld van een superzwaar zwart gat is meer uniform (want enorm) en de verschillen van meter tot meter zijn kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je overleeft het niet omdat je samengedrukt wordt tot de grootte van een speldenknop.

Een zwart gat is een samenballing van massa waardoor de zwaartekracht zo hoog wordt dat zelfs licht niet ontsnapt.

Toegevoegd na 30 minuten:
nav jeroens reactie: Wat er gebeurd is dus dat je tot de grootte van een speldenknop samengedrukt wordt. Vervolgens kan je niets meer omdat alle onderdelen van je lichaam samengesmolten zijn tot een vervormd wezen, en je spieren zijn niet sterk genoeg om tegen de zwaartekracht in te gaan. Je zit tot aan je dood in een speldeknop. Maar ik dacht dat dat wel uit de geest van mijn antwoord duidelijk zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal er ver in de toekomst uitkomen, lokatie onbekend.

Toegevoegd na 16 minuten:
Waarom weer minnen, stelling is je overleeft, dus feitelijk is dit antwoord de enigste wat mogelijk is, let wel het is een hypothetische vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minners zal je altijd houden omdat ze zelf het antwoord niet weten danwel niet kunnen of willen motiveren. Van mij een PLUS
Dan zit je vastgeplakt in het zwarte gat. De tijd verloopt wel anders daar, maar daar merk je zelf niets van.

Verder is het maar een saaie bedoening, er vallen nieuwe dingen op het zwarte gat, dus binnen korte tijd ben je levend begraven terwijl je tegelijkertijd door de hoge zwaartekracht nog geen vinger kunt bewegen om je weer vrij te maken. (Dit is ervan uitgaande dat je heel in je zwarte gat bent beland op een of andere manier).

Persoonlijk zou ik liever niet levend in een zwart gat hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK heb gelijk natuurlijk (; Maar serieuzer: Als je nadat je door een zwart gat te vallen ver in de toekomst uitkomt dan kun je ervan uitgaan dat er ook lang geleden al dingen in een zwart gat gevallen zijn. Deze dingen hadden dan ook ergens uit moeten komen in plaats van het zwarte gat op te bouwen. Een zwart gat begint namelijk niet zo groot als hij later is. Dus de massa die op het zwarte gat valt zal daar (in elk geval gedeeltelijk) moeten blijven liggen. Daarnaast hebben wij nog nooit gezien dat er ergens materie 'onstaat' doordat het uit een zwart gat gevallen is naar onze tijd toe. Natuurlijk bewijst dit niet dat het niet geval is, maar het is zeker geen bewijs dat het WEL waar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hypothetische vraag, dus valt over te discuseren. Jouw toelichting hierboven beschrijft trouwens min of meer de Big Bang. Daarnaast zijn er type zwarte gaten die wel degelijk materie uitstoten, dus wel even bij de les blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er nog nooit gezien is dat er iets uit een zwart gat is gekomen. Door de buiging van het licht om een zwart gat heen kun je zien dat de aantrekkingskracht (zwaartekracht) daar heel sterk is. Een lichtstraal gaat rechtdoor, maar als iets heel sterk duwt of trekt aan die lichtstraal dan buigt deze een beetje af. Dus als het licht van iets achter een zwart gat ergens anders uitkomt dan je verwacht dan kun je daaraan zien dat er een sterke zwaartekracht is. Zo sterk zelfs is berekend dat je als mens in zo'n zwart gat nog kleiner wordt samengeperst dan een speldpunt. Dat dit zo is weten we weer door o.a. de diepzee hier op aarde waar de druk ook hoger is. Dus je kunt het nooit overleven maar mocht dat wel gebeuren dan is de zwaartekracht zo sterk dat je je niet meer kunt bewegen, dus zul je begraven worden aangezien je nog geen stofje van je neus af kunt schudden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, ik vergis me liever dan dat ik zo onbeschoft reageer als jij Jeroen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga maar ff wat anders doen. Deze reactie getuigt van geen enkele vorm van respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongens toch! Uiteindelijk is er maar één soort zwart gat,waar ik in gevangen zou willen zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel PeterG
Hier word ik weer vrolijk van!
Niemand die het je kan vertellen. Volgens de geaccepteerde theorieën is het niet te overleven, en alle "wat als" scenario's zijn puur speculatief totdat er aanwijzingen komen dat het wel te overleven is. (Ik zou overigens niet m'n adem inhouden in afwachting hierop, als ik jou was.)

Er zijn derhalve wel een hoop verklaringen denkbaar, maar geen van allen is gebaseerd op iets dat in de wetenschap gedragen wordt. Je kunt er dus van maken wat je wilt.

Zelf heb ik wel eens gelezen dat een zwart gat de geboorte van een nieuw universum inhoud. Het zou middels een val hierdoor dan mogelijk zijn in dit nieuwe universum terecht te komen.

Ook heb ik ergens gelezen dat het mogelijk zou zijn om exact door een zwart gat heen te vallen, als je de juiste invalshoek zou hebben ten opzichte van zijn draai-as. Dit zou dan gebeuren met allerlei mogelijke gevolgen, zoals terugreizen in de tijd, onmetelijke acceleraties, en dergelijke.

Allemaal leuke science-fiction, maar er is nog niets bekend in de huidig geaccepteerde modellen van zwarte gaten die dit onderbouwen. De toekomst kan echter altijd nog anders aanwijzen - zwarte gaten blijven vooralsnog een mysterieus verschijnsel, en hoewel er een hoop over bekend is, is er ook nog altijd een hoop over onbekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geboorte van een nieuw universum is wel aantrekkelijk...er is enorme massadichtheid in zo'n zwart gat en dit zal steeds groter worden...tot....alle massa zodanig ineengerukt wordt tot de grootte van minder dan een molecuul die vervolgens met een Big Bang uit elkaar klapt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik het las was het meer gebaseerd op een simpele observatie dat bij een zwart gat, en t=0 in de Big Bang modellen, een hoop door 0 gedeeld moet worden. Dit is dus eerder een stelling gebaseerd op dingen die we niet weten die overeenkomsten vertonen, dan op dingen die we wel weten. Je kunt er dus over speculeren wat je wilt in dit geval. Een hoop staat nog open.
Een zwart gat dat instort is een draaiende ring.Als je de ring raakt is het met je gebeurd maar als je er doorheen valt kom je terecht in een Einstein-Rosenburg en beland je in een ander universum.Een draaiend zwart gat is met andere woorden gelijk aan de speigel van Alice.
Als iemand een tweede maal in een draaiende ring terecht komt, gaat hij opnieuw een ander universum binnen, en dit steeds opnieuw.
Er zit echter een addertje onder het gras want zwarte gaten zijn voorbeelden van ondoorgankelijke wormgaten.Het passeren van de waarnemingshorizon is voorlopig een enkele reis.De zwaartekracht snoert het wormgat toe.Je hebt ongeveer min één maal de massa van Jupiter nodig om een wormgat van een meter doorsnee te openen.(Negatieve energie dus)Dit ligt buiten het bereik van de menselijke beschaving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat overleef je niet, want in een zwart gat bestaat geen licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o ja sorry, je hebt gelijk. Mocht je het overleven, denk ik dat je in een ander heelal terechtkomt. Maar dit is puur mijn mening.