De sterrenreeks "Het steelpannetje" wanneer werd die naam gegeven?

Natuurlijk heet dit deze sterren reeks ook wel de grote beer, maar sinds jaar en dag ken ik het ook als "het steelpannetje"
Maar volgens mij hadden ze in de tijd van de piramides geen steelpannetjes, dus vanaf wanneer zijn wij deze sterren reeks "het steelpannetje" gaan noemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Die naam werd gegeven in Zuid Frankrijk : namelijk "Casserole"(als deel van de Grote Beer.) En is in het Nederlands en Engels overgenomen.Als Sauce Pan en Steelpan.
In de VSA noemt men de Grote Beer ook wel ' The Big Dipper'

Toegevoegd na 2 minuten:
Het hele verhaal kan je in onderstaande link vinden.

Toegevoegd na 3 dagen:
Leuk om lezen ,maar misschien minder wetenschappelijk onderbouwde legendes vind je in tweede link (engels)