Als de maan vanuit de aarde zou zijn ontstaan waarom is er dan geen groot gat van duizenden kilometers diep op aarde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als de maan uit de aarde is ontstaan, is dat heel lang geleden gebeurd. De aarde was toen nog veel heter dan nu. Daardoor was de aarde nog bijna, of zelfs helemaal, vloeibaar.

Er zijn een paar hypotheses over het ontstaan van de maan uit de aarde. Eén daarvan stelt dat het is gebeurd door een botsing met een ander hemellichaam. Zulke botsingen waren heel gebruikelijk in het nog jonge zonnestelsel.

Als zo'n botsing de oorzaak is geweest, heeft de inslag zoveel energie vrijgemaakt, dat eventueel al gestolde delen van beide hemellichamen weer vloeibaar zijn geworden. Gedeeltelijk direct, gedeeltelijk later: modellen suggereren dat er ook veel brokken ontstaan, die dan later door hun zwaartekracht samenklonteren - in dit geval tot twee hemellichamen, aarde en maan. Bij dat samenklonteren storten zich steeds meer brokstukken op de zich vormende nieuwe aarde en nieuwe maan. De nieuwe hemellichamen en de neerstortende brokstukken werden daarbij opnieuw vloeibaar.

Een andere hypothese stelt dat de maan is ontstaan door een "boerende" aarde. In de aarde heeft zich een hoeveelheid uranium verzameld die zo groot werd, dat een natuurlijke kernexplosie plaatsvond. Door die gigantische explosie binnenin de aarde werd een groot stuk aardmateriaal naar buiten geschoten. Dat stuk vormde later de maan.

Ook hier geldt dat er zoveel energie vrijkwam, dat de hele omgeving van de explosie vloeibaar moet zijn geworden. Het gat vloeide dus meteen weer dicht.

Voor zover er een uitholling is overgebleven, is die later opgevuld. Dat is gebeurd door natuurlijke processen als vulkaanuitbarstingen, erosie en platentektoniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat zal knap zijn dat de maan dan nog net zo rond is en de aarde ook als de maan uit de aarde geboren moet zijn , dan hadden het vast brokken moeten zijn als de maan vanuit de aarde komen zal !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij komen jullie samen er zo wel uit.
Deze gebeurtenis heeft miljarden jaren geleden plaatsgevonden. Vervolgens heeft de misvormde aarde zich door de gravitatiekracht hersteld tot een bolvorm. Net als dat de maan tot een bolvorm verworden is na verloop van tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als deze theorie klopt (al lijkt de consensus momenteel meer te gaan naar een andere; zie mijn antwoord op http://www.goeievraag.nl/vraag/maan-oud-aarde-maan.19347), dan zal dit gebeurd moeten zijn wanneer de aarde nog zeer jong was, en dus voornamelijk vloeibaar.

Deze theorie gaat dan namelijk uit dat door de draaiingssnelheid van de aarde de materie die de maan gevormd heeft van de aarde gesmeten is, en vervolgens is gaan vormen tot de maan. Dit is echter het makkelijkst wanneer de draaiende bron nog vloeibaar is, omdat een vaste klomp steviger in elkaar zit.

Omdat de aarde in die tijd dus nog aan het stollen zou zijn geweest, zou de zwaartekracht gewoon weer de aarde kunnen afronden voordat deze volledig gestold is. Sterker nog, door de druk die ontstaat om de ontstane ruimte te vullen, zou de aarde iets langer in vloeibare gedaante blijven, ómdat het de ontstane ruimte zou vullen - er wordt weer energie gebruikt om dit voor elkaar te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maan zou zijn gevormd toen een object ter grootte van Mars de aarde heel schuin raakte. De onvoorstelbaar enorme krachten van de botsing zorgde ervoor dat de jonge aarde weer lava werd. Veel materiaal werd in een baan om de aarde geslingerd. Dit materiaal klonterde samen in de maan.

Er is geen gat omdat de aarde helemaal vloeibaar was toen de maan vormde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger bestonden de continenten nog niet. Het was 1 stuk, met daaromheen water.
Als je het water opdrinkt, hou je dan niet een ruimte over waar de maan in zou passen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In jouw verhaal zit een tijd probleem.