Op welke manieren kun je meten hoever een ster van de aarde (of van iets anders) afstaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar zijn verschillende methoden voor, die allemaal wat ingewikkeld lijken en het makkelijkst met plaatjes kan worden uitgelegd.
In de link vind je ze allemaal stap voor stap uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

door naar de kleur te kijken...
een ster die verder van ons afstaat beweegt sneller bij ons vandaan, die beweging heeft invloed op de kleur (de zogenaamde roodverschuiving) en dus is de kleur een maat voor de afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is dat dan volgens jou de enige?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, er zijn nog wel meer mogelijkheden, maar dit wist ik uit mijn hoofd.
Je kunt ook gebruik maken van de parallax beweging van sterren ten opzichte van elkaar en de beweging van de aarde als ik me goed herinner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okeee, vanwaar overigens al deze kennis?
Er zijn twee methoden die gebruikt worden.
Voor de verdere objecten gebruikt men het kleurenspectrum en de roodverschuiving (waarover geen details).
Voor de dichtere objecten in ons Zonnestelsel en Melkwegstelsel gebruikt men driehoeksmeetkunde.
Als basis van de driehoek gebruikt men het grootste vlak dat men kan gebruiken : de parallax methode.
Het grootste te meten vlak op Aarde is de afstand tussen de twee uitersten die da Aarde in een ellips omschrijft rond de Zon. Men kan dit precies meten (op een ander tijdstip weliswaar) maar dat doet er niet toe.
Het derde punt van de driehoek is de te observeren ster of object. Men kijkt naar de verschuiving over een bepaalde periode en bindt die aan het paralax vlak : door verschuiving kan men de afstand bepalen.
Dit gaat echter slechts op voor de dichtst bijzijnde sterren tot enkele tientallen lichtjaren.
Voor verdere objecten bovenstaande methode , die ik helaas niet technisch met een paar woorden kan uitleggen , maar wil verwijzen via een link.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor verdere observaties :eenvoudige printbare link hieronder
(kleurenspectrum)