Zijn er sterren die je vanaf de aarde kunt zien met het menselijke oog welke een paar miljoen lichtjaar van de aarde zijn verwijderd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De individuele ster die je met het oog kan zien is grofweg 4075 lichtjaar weg.

Het verste sterrenstelsel dat we kunnen zien is 2.5 miljoen lichtjaar weg (Andromeda).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, uitgesloten! Ons melkwegstelsel is enkele honderdduizenden lichtjaren groot. Sterren buiten ons melkwegstelsel zijn te lichtzwak om met het blote oog gezien te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het blote oog kunnen we enkel een zeer beperkt aantal sterren bekijken in ons eigen Melkwegstelsel
In zeer zuivere omstandigheden ; zonder lichtvervuiling en met scherpe ogen , kunnen we tot een magnitude van + 5 waarnemen ( de planeet Uranus kan zo als randgeval dienen)
In de lage landen is het zicht beperkt tot maximum + 2 (+2.5)lichtsterkte )
De helderste objecten buiten onze Melkweg , hebben op uitzondering van Andromeda een maximale lichtsterkte van ongeveer + 12.8 ( Quasar 3C 273 op 2 miljard lichtjaar , het verste object zichtbaar met een kleine telescoop )
De lichtsterkte is ook afhankelijk van de ‘jet’ of die naar ons gekeerd is of niet.
Messier Object 31 of populair het Andromeda sterrenstelsel heeft een magnitude van +3.4 en is zichtbaar met het blote oog in het beroemde Orion sterrenbeeld … ligt op ongeveer 2 , 9 miljoen lichtjaar van ons.
Met een kleine sterrenkijker kan je al een beperkt aantal ‘deep space’ objecten zien.

Toegevoegd na 4 minuten:
M31

Toegevoegd na 13 minuten:
Om Andromeda heel duidelijk te zien met het blote oog , ga naar de bergen , zelfs de Ardennen al.
In Vlaanderen en Nederland is het bekijken meestal een teleurstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zulke sterren zijn er.

Maar: slechts heel even, en je hebt best kans dat je enkele tienduizenden jaren moet wachten voor er weer eentje verschijnt.

Ik heb het over supernova's. Een supernova ontstaat als een ster aan het einde van haar leven ontploft. Sommige supernovae zijn extreem helder - die ene ster is dan helderder dan het complete melkwegstelsel waarvan hij deel uitmaakt.

Aangezien het Andromeda-stelsel met het blote oog waarneembaar is, is een dergelijke supernova in het Andromeda-stelsel ook met het blote oog zichtbaar. We hebben het dan over een afstand van ongeveer 2,5 miljoen lichtjaar.

De enige vraag is dus eigenlijk, of je een supernova (een exploderende ster) nog wel als ster kunt beschouwen. Zo ja, dan is het antwoord op je vraag: ja. Zo niet, dan is het antwoord op je vraag: nee.
Cryofiel