Als het heelal waarschijnlijk is ontstaan door heel veel energie, waar kwam die energie dan vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit de oerknal... maar de oerknal zelf is nog erg onbegrepen in de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfs wetenschappers vinden een scheppingstheorie meer kans gebben dan de big bang .de kans daarop is zo nihil dat schepping meer voor de hand ligt! daarbij is ons brein zo onontwikkelt dat we het nog allemaal niet kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@channeke Stel dat "wetenschappers" dat zouden vinden, dan was de schepping echt wel een wetenschappelijke theorie geworden. Immers elk idee wordt getest. Het probleem is echter dat er maar 1 argument is voor schepping; de bijbel. De bijbel is een boek. Dus tenzij je ook nog daadwerkelijk kan aantonen dat er iets waar is van de schepping, zoals het bestaan van God, dan zou je nog ergens komen. Je kan God niet aantonen, je moet er immers in geloven. Dus de kans op schepping is evengroot als de kans op het waar zijn van Jip en Janneke, immers, beide een boek.

Het beste antwoord

Met de oerknal is de ruimte zelf van structuur veranderd. Vroeger was er minder ruimte dan nu en morgen zal er meer ruimte zijn. Er komt steeds meer ruimte bij.

Wat ervoor was is een vraag waar wetenschappers zich al jarenlang het hoofd over breken maar waar geen concreet antwoord op te geven is.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://educatie.ntr.nl/beeldbank/clip/t20090310_heelal01
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het filmpje maakt heel veel duidelijk!

Andere antwoorden (1)

Dat is niet te zeggen.

De op dit moment (!) meest waarschijnlijke theorie is dat het heelal is ontstaan bij de zogenoemde Oerknal. Die Oerknal was overigens geen explosie!

Op het moment van de Oerknal ontstond het heelal met alles daarin. Dat geldt óók voor de tijd, ook die ontstond pas bij de Oerknal.

Dat betekent automatisch dat je niet kunt praten over de tijd vóór de Oerknal - want toen was er geen tijd. De vraag wat er vóór de Oerknal was, of waar de energie vandaan kwam die bij de Oerknal ontstond (wat in wezen dezelfde vraag is), is daarom een betekenisloze vraag.

Toegevoegd na 5 minuten:

Een andere theorie stelt dat je de tijd kunt zien als de hectometerpaaltjes langs de snelweg.

Wij reizen langs de tijd-snelweg. Op dit moment zijn we bij hectometerpaaltje 13,6 miljard (of zoiets). Over een hele tijd zien we hectometerpaaltje 13,7 miljard. Enzovoort.

De Oerknal vond plaats bij hectometerpaaltje 0.

Je zou de Oerknal kunnen bereiken door terug te reizen langs de tijd-snelweg.

Stel nu eens dat je een heleboel kilometers terugrijdt. Op een gegeven moment kom je hectometerpaaltje 10 miljard tegen.

Je rijdt verder terug. Na een hele tijd zie je hectometerpaaltje 1 miljard.

Je rijdt nu *dezelfde* afstand verder terug. Daar zie je hectometerpaaltje 100 miljoen.

Na nogmaals *dezelfde* afstand te hebben afgelegd, zie je hectometerpaaltje 10 miljoen.

Enzovoort, enzovoort. Steeds leg je precies dezelfde afstand af. De hectometerpaaltjes zeggen achtereenvolgens 1 miljoen; 100 duizend; 10 duizend; duizend; 100; 10; 1; 0,1; 0,01; 0,001; 0,0001; 0,00001; enzovoort.

Op die manier kun je altijd verder terug in de tijd, maar de Oerknal zelf blijft altijd onbereikbaar. De Oerknal heeft plaatsgevonden, maar heeft toch als het ware niet plaatsgevonden - als je begrijpt wat ik bedoel.

Ook op deze manier is de vraag naar wat er vóór de Oerknal was, betekenisloos. Hetzelfde geldt ook nu voor de vraag waar de energie vandaan kwam die tijdens de Oerknal ontstond - want hoe ver je ook terugrijdt, die energie was er altijd al.
Cryofiel