Volgens Halley's berekeningen zou een maand over miljoenen jaren nog maar één uur duren. Is dit echt mogelijk?

Halley heeft bepaald dat de 10.000e maand 0,002 uur korter duurt dan de 0e maand. Dat betekent dus dat over een ontzettend lange tijd een maand nog maar heel kort zou duren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat is een maand? Is dat 30 of 31 dagen, of is dat de tijd tussen twee keer volle maan?

Als een maand 30 of 31 dagen is:
De aarde gaat steeds langzamer om haar as draaien. Een dag zal dus meer uren tellen. Een maand zal dus, volgens deze definitie, ook meer uren gaan tellen.

Als een maand de tijd tussen twee volle manen is:
De maan verwijdert zich langzaam van de aarde (dat komt overigens door het hierboven genoemde effect, het langzamer draaien van de aarde). Door die verwijdering duurt een omloop van de maan rond de aarde langer dan nu. Daardoor zal ook de tijd tussen twee keer volle maan langer duren dan nu. Dus ook volgens deze definitie zal een maand meer uren gaan tellen.

Kort samengevat is mijn antwoord op je vraag dus:

Nee.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onwaarschijnlijk. De aarde gaat steeds langzamer draaien wat inhoudt dat de dagen langer worden (is een omwenteling), dus er kan geen maand in een uur verstrijken.