Je zou dan in feite in een korte tijd op een locatie komen waar je eigenlijk lang over zou moeten doen; het is een korte route tussen 2 verafgelegen punten binnen ruimte tijd.

Om dat wat tastbaarder te krijgen:

Stel je voor dat er een tunnel bestaat waar je aan het eind van jouw straat in kunt rijden. Jij doet dat met 100 kilometer per uur. Je blijft in de tunnel ook 100 kilometer per uur rijden en na 10 minuten kom je er aan de andere kant weer uit. Echter ben je nu in Los Angeles.

Normaal zou je, als je dat al zou kunnen rijden, met die snelheid een behoorlijke tijd onderweg zijn; wellicht een dag of 3 a 4. De tunnel bied je een korter alternatief, die fysiek moeilijk voor te stellen is; zelfs in een rechte lijn die ondergronds in rechte lijn door de aarde zou lopen haal je het niet in tien minuten. Hoe kan je je dit dan voorstellen? Pak een vel papier, zo'n a4-tje. Leg het recht voor je neer. Zet in de linker bovenhoek 'Amsterdam'. Zet in de rechter onderhoek 'Los Angeles'. Veel verder krijg je de punten niet van elkaar, op dat blaadje.

Pak nu de linker bovenhoek op, en vouw het papier zo dat de linker bovenhoek tegen de rechter onderhoek zit. Dat is je wormgat; als je de hele lengte over het papier aflegt is dat alsnog een eindje, maar de uiteinden liggen door het buigen van het papier vrijwel tegen elkaar.

Het papier is in dit voorbeeld ruimte-tijd en de connectie tussen de linker bovenhoek en de rechter onderhoek het wormgat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Die bestaan niet. Als ze toch zouden bestaan, dan zou je uiteengerekt worden en als losse deeltjes verspreid worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die bestaan wel DEGELIJK! ik snap NIET dat iemand in de 21ste eeuw niet begrijpt ----en het zou hier véél te ver gaan om er écht diep op in te gaan---- dat onder bep. extreem-fysische en kosmologische omstandigheden wormgaten kunnen ontstaan. De állergrootste geleerden(van zowel de 20ste alsmede de 21ste eeuw!!) spraken/mathematiseerden hier al over.
Zélfs al in de tijd van Einstein.
B.v. de Einstein-Podolski-Rosenbridge (EPR-brug) is de theoretische beschrijving van een wormgat. Lees hierover ---ff de moeite nemen dus--- het artikel "wormhole" op de Wikipediasite,k? Daar lees je dat de grootste denkende geesten van onze tijd (Einstein,Stephen Hawking,Kip Thorne e.d.) zich er al SERIEUS (!) mee bezig hielden/houden. Zélfs (dat lees je verderop) theoretiseren ze over de mogelijkheden van tijdreizen. Tja,NÚ (nog) ónmogelijk,maar jah....dat was landen op de Maan 100 jaar geleden ----mínder zelfs(ca. 60 jaar geleden!!) óók.......... We moeten juist,om zowel technologisch alsook wetenschappelijk te kunnen evolueren,een OPEN,tot LEREN én ONDERZOEKEN bereid zijnde "geest" behouden,k? Ok dan... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nexus:
Misschien moet je zelf even op wikipedia kijken:
"...is een _hypothetische_ mogelijkheid binnen de ruimte-tijd. " Net zoals het vliegende spaghettimonster:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaghetti_monster Niet dat ik wormholes wil parodiëren, maar er is voor beiden evenveel bewijs. Tijdreizen gebeurt nu trouwens al: een astronaut die terugkomt naar aarde, komt een hééél klein beetje in de toekomst. Naar het verleden reizen kan niet (er naar _kijken_ is wat anders natuurlijk), tenzij jijzelf stil zou kunnen blijven staan in het heelal en de rest gigantisch snel van je af zou bewegen en dan weer terugkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@TrueBeauty:
Als er al zo'n shortcut zou kunnen bestaan, dan is ie echt niet breed dat er een mens door zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nexus:
Ook vreemd (om niet te zeggen: 'erg verkeerd') dat je Hawking aanhaalt, aangezien hij niet in wormgaten gelooft:
"Veel fysici, waaronder Stephen Hawking, geloven dat wormgaten _niet_ mogelijk zijn omdat ze theoretische problemen opwerpen, zoals de mogelijkheid tot tijdreizen, en dat de wetten van de fysica ze verbieden."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,beste mmm..
ff nog over jouw opmerking hierboven,als zou Stphen Hawking de mogelijkheid van het bestaan van wormgaten tegen spreken. Ik zou je willen aanraden de volgende site even op te zoeken,naar beneden te scrollen en dan onder de rubriek "Stephen Hawking's Wormholes" deze verhandeling te lezen. Daar kun je verderop de volgende zin lezen : "They have essentially resurrected the Many Worlds Theory with one important diffenrence--tiny wormholes connect the universes,thus making this theory testable...etc" Het betreft hier de theoretsche modellen,zoals die werden voorgesteld door prof. Stephen Hawking en prof. Jim Hartle,aangaande "imaginary time & the wave-function of the universe". Ga dan als je wilt,naar de volgende link:
http://library.thinkquest.org/27930/wormhole.htm Véél plezier met deze uitermate interessante materie.
dan ben je heel erg dun als je daar in past. en als je dan tot het einde loopt kom je in het paradijs van de wormen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL
Die zijn meestal niet zo groot, dat je erin terecht kan komen. Maar als dat toch gebeurt, wordt je alleen maar vies. Ze zijn niet agressief.
Plaatje bij antwoord
escape
13 jaar geleden
Niks aan de hand dan kom je in het spel worms terecht waar je die bomen en raketten moet schieten als je af ben ga je gewoon weer naar buiten en verander je weer terug in een worm leuk om keer te probeeren op zaterdag is het vaak te druk maar maandag middag bijv ben ik er vaak ook suc6 en respect
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht dat echt bestaan, dan zou je in minder dan 1 seconden volledig verbranden door de wrijving!
Je reist sneller dan het licht en zal dus goede bescherming moeten hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kom je dingen tegen waarvan je het bestaan niet wist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, dat moet dan sowieso in een ruimteschip. en niet in je eentje ;)

dat is lastig te zeggen, men weet niet hoe groot/breed/lang ze zijn. en waar ze uberhaupt beginnen. het kan zijn dat de grote denkers het er al over hadden. maar dat iets in berekeningen bestaat wil nog niet zeggen dat het er ook echt is. het is echt nog maar hypothetisch allemaal.

men zegt dat je of in een ander heelal komt, of naar een andere dimensie gaat. dat is natuurlijk zeer speculatief allemaal.

ik denk ook dat, mochten wormholes bestaan, dat ze redelijk klein zijn. want als er een grote opening is naar een andere plek (waar, dat laat ik even in het midden) dan moet die wel gezien worden natuurlijk. de tijdruimte moet helemaal vervormen(veel erger dan normaal) dus moet dat redelijk opvallen.

dus mijn gedachte is dat als het bestaat, dat het dan klein moet zijn. en dat je er met een redelijk hoge snelheid doorheen gaat. dus je zou het niet overleven. je wordt waarschijnlijk uit elkaar gerukt, door grote snelheden en andere krachten. (die immens hoog zullen zijn).
maarja, dit is allemaal maar hypothetisch. en zelfs al zullen we er eentje vinden, dan is het nog maar de vraag of we erachter komen wat er met materie uberhaupt gebeurd in een wormhole.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de normale ruimte kan men tussen twee punten niet sneller reizen dan het licht, maar volgens de theorie van een wormgat bestaat er een "korte weg" in het universum. Via deze korte weg is het dan mogelijk om sneller dan het licht van één punt in de ruimte naar een ander punt in de ruimte te reizen.

Misschien heb je te veel Sciencefiction gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerst een ruimteschip aandoen. Daarna lekker uit het raam kijken en zien waar je terecht komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het heelal als een plat vlak (de zogenaamde dimensie, want het heelal is natuurlijk niet vlak), wanneer er een wormgat zich bevind, betekent dit een soort put deze dimensie, alleen het uiteinde, dus wat er aan het einde van de tunnel is on nog vrijwel onbekend. Verschillende gissingen doen zich de ronte dat een wormgat in een andere dimensie uit zou komen. Maar waarschijnlijk wordt je al lang verbrijzeld wanneer je door een wormgat reist.

Toegevoegd na 1 minuut:
uhh, put in deze dimensie, niet put deze dimensie ;)
en die gissingen zijn natuurlijk waarschijnlijke theoriën.