wat is een ster eigenlijk?

ik weet wel dat een ster een soort gasbol is, maar wat is dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (6)

Je bedoelt een ster aan de hemel he. Een ster is hetzelfde als de zon maar dan verder van de aarde verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een ster is een hemellichaam, waarin als gevolg van een continue proces waterstof atomen fuseren tot helium atomen.

Bij deze fusie komen fotonen (licht) vrij die miljoenen jaren binnen de ster heen en weer blijven kaatsen totdat ze het oppervlakte van de ster bereiken. Daarna schieten ze met de snelheid van het licht de ruimte in.

Bij kernfusie komt enorm veel energie vrij in de vorm van middelpunt vliedende kracht (exlosie). Bij een ster wordt deze continue kracht door zwaartekracht in toom gehouden. Zwaartekracht houdt de ster bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ster is eigenlijk ook een planeet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zeg je het best goed: een ster is een gasbol.

Een ster wordt gevormd doordat gassen in het heelal onder intens hoge temperaturen en onvoorstelbare druk samenklonteren tot een ster.
Door die druk en hitte ontstaat kernfusie, waardoor de ster een bijna onuitputtelijke energiebron wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ster is net als onze zon

Een ster bestaat uit :Gassen. De zon is een gigantische bol onvoorstelbaar hete gassen. De temperatuur is zo hoog, dat ze witheet gloeit en warmte en licht uitstraalt. Het merendeel van het gas van de zon is waterstofgas. In het binnenste van de zon wordt dit heel langzaam omgezet in een ander gas. Namelijk het edelgas helium. Bij deze omzetting komen onafgebroken hoeveelheden energie in de vorm van warmte vrij.

Behalve dat de sterren heel heet zijn :aan het oppervlak
ongeveer 5500 graden celcius en in de kern ongeveer
15 miljoen graden celcius.
Zijn ook kolossaal groot onze ster (zon) heeft een
diameter van 1,4 miljoen km dat is 109 maal de diameter
van de aarde .
Een van de grootste sterren is Canis Majoris, die zich op een afstand van bijna vijfduizend lichtjaar van ons bevindt, en waarvan de doorsnede 2100 keer groter is dan die van onze zon. De doorsnede van deze ster bedraagt zo’n drie miljard kilometer:
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een ster ziet er het zelfde uit als de zon maar ze zijn soms anders van kleur of van groote. een ster kan verschrikkelijk lang schijnen. de ster wordt eerst geboren
en wordt groter. het grootste van een ster noemje een superreus. een explosie er van is een supernova. als de ster genoeg massa heeft kan een ster ook een zwarte gat veroorzaken.