Hoeveel mensen hebben hier een voet op Chinese bodem gezet? Hoeveel daarvan geloven dat China bestaat?

Dat iets nog niet bewezen is, wil niet zeggen dat het niet bestaat zoals eerder aangegeven.

De kans is statistisch heel klein dat er in het uitdijende heelal waarvan de grootte en dynamiek het menselijke vermogen te boven gaat, geen ander leven dan de onze is. Ik verwijs u graag door naar de allegorie van Plato.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Met de vele zonnestelsels in het heelal sluit ik de mogelijkheid van buitenaards leven niet uit!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk is het mogelijk dat er geen buitenaards leven bestaat. Pas op het moment dat we het hebben ontdekt kunnen we zeggen dat het onmogelijk is. Echter als je kijkt hoeveel sterren er zijn en hoeveel planeten er bestaan dan is het statistisch gezien erg onwaarschijnlijk. Het is ook gezien de afstand tussen de planeten erg onwaarschijnlijk dat wij buitenaards leven ooit zullen vinden als het er is. Het is ook maar de vraag of het intelligent is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
onmogelijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als er intelligent leven bestaat buiten ons en we het op lange termijn niet ontdekken, denk ik dat wij zelf niet meer onder deze categorie vallen.
AWM
15 jaar geleden
Vooralsnog gaan we er vanuit dat er geen buitenaards leven bestaat. We houden er wel rekening mee dat het zou kunnen bestaan. Pas als het bewezen is dat er buitenaards leven is: Dan bestaat buitenaards leven. Dan pas is het empirisch bewezen en is het dus zo. Tot die tijd is het giswerk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor ruth.
Als het niet bewezen is kan het nog wel bestaan.
Voor jou bestaat het misschien niet maar het kan wel.
De mensheid zou wel erg arrogant zijn als je stelt dat er geen buitenaards leven is.
Gezien de omvang van het heelal en de enorme hoeveelheid melkwegstelsels met elk miljiarden sterren is de kans dat er buitenaards leven is statistisch heel groot
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de arrogantie van de mens is groot genoeg om te denken dat we alleen zijn, toch blijven we naar zoeken. Staat een beetje gelijk aan vissen; wachten op iemand die je nog nooit ontmoet hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@che:
Met dezelfde stelligheid kan gezegd worden dat 't erg arrogant is als je zou beweren zeker te weten dat er buitenaards leven is. Want weet u opeens meer dan alle wetenschappers op aarde tezamen?

Het is immers nog niet exact bekend hoe 't leven op aarde ontstaan (of gekomen) is. Het is (daarom) tevens ook niet exact bekend hoe groot de kans is dat er ergens leven onstaat uit de chemische elementen. Zo lang dat nog niet bekend is, valt er niet zo veel zinnigs met stelligheid te beweren. Er worden wel kansberekeningen gedaan, maar die gaan alleen uit van globale zaken zoals wat de temperatuur ongeveer op een planeet zou moeten zijn. Zo is er de vergelijking van Drake die extreem ruw geschat aan zou geven hoe groot de kans is dat er planeten zijn die leven (/ intelligente beschavingen) kunnen ondersteunen.
Echter, als een planeet leven kan ondersteunen, wil dat nog helemaal niet zeggen dat er ook leven kan zijn ontstaan op die planeet! Sowieso zijn de variabelen in die stelling van Drake al uiterst ruw geschat, en 't kan ook best zijn dat er variabelen missen (in die vergelijking) die we nog niet kennen. Of sterker nog: over 4 van de 7 variabelen in die formule is er eigenlijk nog GEEN ENKELE zekerheid whatsoever. Terwijl de vergelijking al onderuit gaat als er slechts één variabele onbekend zou zijn. M.a.w: op dit moment heeft 't enkele geen zin om te berekenen hoe groot de kans is op buitenaards leven.

Misschien is de kans dat leven onstaat wel zo astronomisch klein ('t is immers nog niet duidelijk wat die kans uberhaupt is), dat alleen op aarde leven is ontstaan.

'T zou zo kunnen zijn dat de kans 1 op 100 is dat er leven is ontstaan in een helaal zoals wij dat kennen. 'T zou evengoed zo kunnen zijn dat de kansen zo positief zijn dat er 100x afzonderlijk leven is ontstaan.

De wetenschap is dus nog niet zo ver op dit gebied (en 't is zeer wel mogelijk dat die situatie nog heel lang zo blijft).

Dus 't antwoord (op dit moment) op de vraag van rochas is: ja.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mogelijk? Ja. Waarschijnlijk? Dat denk ik niet. Ik heb geen aanleiding om te denken dat het ontstaan van leven op deze planeet een unieke gebeurtenis is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk.
Vrijwel alles is mogelijk. Zelfs als we ontdekken dat er buitenaards leven was, dan nog was het mogelijk geweest dat er geen buitenaards leven was, om wat voor reden dan ook.
Het punt is: alles wat verandert, gaat van de ene naar de andere toestand en dat is alleen maar mogelijk als de tweede toestand in potentie al in de eerste toestand zat.
Er zijn meer mogelijkheden dan de ene verandering die werkelijkheid wordt. Maar wat werkelijkheid wordt, is zeker mogelijk geweest.
Alles wat dus geworden is, is dus mogelijk geweest, maar het was ook mogelijk dat het niet was geworden (het hele heelal had niet hoeven te zijn ontstaan als je gelooft dat dit alles uit toeval ontstaan is). Alles wat geworden is, is dus niet noodzakelijk.
Wat ik wil duidelijk maken: alles is mogelijk. Als het maar net even anders was gegaan zag het heelal er heel anders uit en was er nooit leven ontstaan, niet hier en niet ergens anders. Maar blijkbaar is het anders gegaan en zijn we er nu wel. En dus is het mogelijk dat er ergens anders ook leven is.
Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk zou zijn dat er alleen leven op aarde is.