Ten opzichte van de aarde draaien ze meestal linksom (vanuit de noordpool gezien) maar soms rechtsom, in zgn epicycles.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarom werden ze ook wel "zwerfsterren" genoemd.
Reddie
11 jaar geleden
Geocentrisme is de leer dat de aarde het middenpunt van het heelal (universum) was.
Tot in de 16 eeuw werd aan dit princiepe vastgehouden, terwijl er toen al bewijzen waren dat deze theorie niet klopte, maar voor diverse redenen kon men dit niet openlijk zeggen.

Daarom draaien deze planeten geen enkele kant op omdat ze niet bestaan.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat slaat nergens op... In die tijd deden de mensen ook waarnemingen, waaronder ook draaiingen. Geocentrisme stelt dat de aarde in het centrum staat, waarom zou dat niet zou zijn? Ja, natuurkundig gezien staat de zon in het midden, maar de meeste waarnemingen doen we alsnog vanaf de aarde. Wij staan precies in het centrum van onze waarneming van het heelal, en ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan planeten als jupiter dmv een telescoop zien draaien. (Jupiter is simpel door de rode vlek die je kunt zien) natuurkundig staat de zon in het midden, maar psychologisch zullen wij altijd in het midden staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zon staat ook niet in het centrum van het heelal, ook niet in het geocentrisme.
Geocentrisme wil niet zeggen dat de aarde in het midden van ons zonnestelsel stond, maar dat de aarde in het midden stond van het heelal (universum) en alles draaide daarom heen. Omdat geocentrisme niet strookt met de waarheid, kan men ook niet andwoorden op deze vraag.
Robby BB