Waar komt al die aardwarmte vandaan?

Diep in de aarde zijn de temperaturen heel hoog. Waarom koelt dat niet af? Komt er steeds nieuwe warmte vrij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

De kern van de aarde is beschermd door veel dikke lagen aarden dat wel een paar kilometer dik is dat is dus een soort isoleer laag van de kern en vandaar dat het daar altijd zo heet blijft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er komt nieuwe warmte vrij.

De belangrijkste processen die warmte produceren zijn radioactiviteit en de beweging van de maan.

In de aarde zitten radioactieve stoffen. Veel zware radioactieve materialen zijn tijdens de vorming van de aarde naar de aardkern gezakt, puur door hun hoge gewicht. Die materialen zijn deels nog steeds radioactief. Door die radioactiviteit ontstaat warmte.

Dit is dezelfde warmte die in een kerncentrale wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken. In de kern van de aarde blijft die warmte gewoon als warmte bestaan; daardoor is de aardkern warmer dan zij zonder die radioactiviteit zou zijn geweest.

Het tweede proces dat warmte produceert, is het kneden van de aarde door de maan.

De maan draait rond de aarde. De maan heeft een aantrekkingskracht. Die kun je goed zien aan eb en vloed.

Datzelfde getijdenverschijnsel treedt ook op in de aarde als geheel.

Bij het water van de oceanen kunnen we de getijden goed zien, doordat water relatief licht is, en dunvloeibaar is. In gesteenten treden dezelfde krachten op, maar die zijn voor ons niet zichtbaar doordat gesteente zwaarder is, en niet zo vloeibaar als water.

Met nauwkeurige meetapparatuur kunnen we het tegenwoordig trouwens wel meten.

Hoe dan ook, de aarde vervormt continu door de draaiïng van de maan. De aarde wordt als het ware continu gekneed. Door dat kneden ontstaat een hoop warmte.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi uitgelegd.+1
Het is voor mij ondoenlijk om uit te leggen de temperaturen überhaupt zo hoog zijn en dat zou eigenlijk als eerste verklaard moeten worden voordat het verloop te verklaren is.
Maar zeker is dat de aardwarmte wél afkoelt.
Modellen laten zien dat de kern afkoelt met een snelheid van ongeveer 100°C per miljard jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de hoge druk loopt de temperatuur al helemaal hoog op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-De kern van de aarde begint op ± 2900 km diepte en bestaat uit 2 lagen; de "binnenkern" en de "buitenkern".

-De BINNENKERN ligt op 5150-6370 km diepte en bestaat grotendeels uit ijzer, wat nikkel en kleine hoeveelheden lichtere elementen. Door de daar zeer hoog heersende druk, is de binnenkern toch vast. Temperatuur ligt rond de 5000 en 6000°C.

-De BUITENKERN ligt op 2890-5150 km diepte en bestaat ook grotendeels uit ijzer en wat nikkel, plus ongeveer 10% zwavel en zuurstof. Deze buitenkern is vloeibaar met een temperatuur rond de 4000 en 5000°C.

-Door de enorme hitte straalt het natuurlijke warmte uit naar de bovenliggende lagen. Een stroming van warmte (convectiestromen) zorgen ook voor de verschuiving van de tektonische platen.

-Doordat de aarde draait, spint de buitenkern rond en geeft een soort dynamo-effect met zijn binnenste vaste kern, waardoor het aardmagnetisme ontstaat; maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Heel interessant allemaal, en ook helemaal waar. Maar waar staat nu het antwoord op de vraag?
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, nu begrijp ik hem pas! Ik had de vraag "waar komt de warmte vandaan" geïnterpreteerd als: hoe komt het dat de aardkern zo heet is? carisf heeft de vraag kennelijk geïnterpreteerd als: waar komt de warmte vandaan die wij kunnen gebruiken? Met als antwoord: uit de kern!