Gisteren de SF film Supernova gezien; vanzelf ontstaat dan de vraag of dit ooit zou kunnen gebeuren?

Dat de zon uit elkaar spat met alle eventuele gevolgen van dien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Congoleo, ik zag hem ook en vroeg me hetzelfde af!
Goeie vraag dus!

Het beste antwoord

Onze zon is te klein om Supernova te gaan, dus als dat de vraag is; Nee, dat kan niet.

Onze zon is nu eerst langzaam aan het uitzetten, een proces dat over zo'n 5 miljard jaar aan z'n maximum zal zitten. Rond deze tijd reikt de zon tot ongeveer de baan van de aarde nu. Hierna zal het de buitenste lagen uitstoten en verder gaan als een witte dwerg - een langzaam afkoelend hoopje, waarin geen kernfusie meer plaatsvind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord is bijna goed, maar niet helemaal. Het uitzetten is geen langzaam proces dat 5 miljard jaar duurt, maar het begint pas over 5 miljard jaar, als de brandstof in de kern van de zon op is. In plaats van waterstof gaat de zon dan Helium verbranden, en dat is het proces dat voor het uitzetten zorgt. Momenteel is de zon zelfs aan het krimpen, omdat door waterstoffusie de samenstelling in de zon veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, okee. Dat krijg je als je dit soort van antwoorden uit je hoofd gaat geven - je haalt een aantal dingen door elkaar.

Andere antwoorden (4)

Dat dat ooit gaat gebeuren, is waarschijnlijk, ja. Het zal echter nog wel een aantal miljoen jaren duren. Hieronder een linkje naar een website die beschrijft wat er precies zal gebeuren. Maar wees maar niet bang, de website bevat ook nog een hoop andere zaken die de aarde bedreigen, waardoor het allemaal wel weer meevalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze zon zal opzwellen tot een rode reus. Dat opzwellen zal over ongeveer vijf miljard jaar beginnen. Let wel, dat is vijf miljard jaar, geen vijf miljoen jaar.

De zon zal dan zo groot worden dat hij Mercurius en Venus met zekerheid zal verzwelgen.

We weten nog niet zeker of ook de Aarde zal worden verzwolgen. Misschien wordt de zon net groot genoeg om dat te laten gebeuren, misschien ook net niet - voor zover we nu weten, hangt het er net om. Als de aarde niet wordt verzwolgen, zal de enorm vergrote zon zoveel hitte produceren, dat de aarde onleefbaar zal worden. Zo zullen de oceanen wegkoken, iets dat niet bevorderlijk is voor het klimaat en het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit dit absoluut niet uit dat dit ooit zal gebeuren. Alleen heb ik recentelijk in een documantaire van de BBC gehoord dat als de zon vandaag zou exploderen. Dat het dan nog 3000 jaar duurt voordat wij op aarde de eerste effeten waar nemen. En aangezien er niets is dat er op wijst dat dit in de afgelopen 3000 jaar gebeurd is. Maak ik me daar ook geen zorgen over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft die documentaire het heel erg mis, of je hebt het niet helemaal goed geïnterpreteerd. Als de zon nu ontploft, zien we het na een minuut of 8.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij wil...
Een implosie ligt voor de hand maar ik wil niet beweren dat het door een afkoeling zal komen omdat de atoom brandstof op zou zijn , miz zal dit gaan gebeuren omdat de kosmische brandpunten zijn verschoven, van haarzelf heeft de zon niet zoveel warmte energie dat het maar warmte kan afgeven miljarden jaren lang .

Je begrijpt wel dat dit een totaal andere beschouwing is dan onze officiele wetenschap voor waar aan neemt die aan een centrale kernfusie vasthoud .