Zit ons sterrenstelsel 'exact' in 't midden van 't plaatje wat de kosmische achtergrondstraling laat zien?

http://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_Microwave_Background_Radiation

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja. En dat is geen wonder, omdat wij deze kaart maken vanaf de aarde.

"The entire observable Universe is inside this sphere, with us at the centre of it."
AWM
14 jaar geleden
Ja en nee.

Ja, de aarde zit in het midden van het plaatje. Het plaatje is namelijk gemaakt vanaf de aarde, en vanuit het gezichtspunt van de aarde.

De aarde staat echter niet "op" het plaatje. Het is dus niet zo dat je het middelste pixel kunt zoeken, en kunt zeggen dat wij daar wonen.

Je moet het plaatje in gedachten flink vergroten, en het dan om je heen vouwen (buigen). Zodanig dat je een bok krijgt, waar je zelf dan middenin zit.

Op die manier geeft het plaatje aan uit welke richting (de bol) hoeveel straling op ons afkomt.

Toegevoegd na 1 minuut:
bok --> bol