Hoe kan de tijd dat je in een zwart gat gaat nooit komen?

In de film 'A brief history of time' zegt Stephen Hawking dat de tijd waarin je een zwart gat in gaat nooit bereikt wordt. Hierbij geeft hij als voorbeeld 12 uur. Net voor je er in gaat, gaat alles langzamer en zal de tijd 'bevriezen' net voordat je er in bent. Hoe kan 12 uur dan de tijd zijn dat je in het zwarte gat komt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Stel dat je in een zwart gat terechtkomt en dat zou overleven (wat in de praktijk natuurlijk niet lukt). Op het moment dat je de event horizon passeert kijk je op je horloge en zie je dat het 12:00 uur is. Daarna val je verder en loopt de tijd op je horloge gewoon door.
Echter iemand die van grote afstand jou ziet vallen, ziet dat je al vrij dichtbij bent gekomen en dat je horloge op 11:58 staat. Hij ziet je verder vallen, en vele minuten later staat je horloge op 11:59. De seconden op het horloge van de reiziger gaan, vanuit het standpunt van de waarnemer gezien, steeds langzamer. De waarnemer zal de reiziger nooit daadwerkelijk over de event horizon zien gaan en zal nooit het horloge op 12:00 zien staan! Dat wordt bedoeld met dat de tijd stil komt te staan.
WimNobel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik erin val dan gaat op mijn horloge (als ik het zou overleven) de tijd normaal verder en voor wie naar mij kijkt heel langzaam?
WimNobel
9 jaar geleden
Ja, dat is wat de Algemene Relativiteitstheorie beschrijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

Volgens Stephen Hawking gaat de tijd langzamer als je je beweegt langs een zwaar object. Dat lijkt ook te kloppen als je kijkt naar de positie van satellieten, die kloppen niet met de positie zoals je aan de hand van hun snelheid zou verwachten t.o.v. aarde. Als toppunt van zwaartekracht geeft hij een voorbeeld met een zwart gat, dat is zo zwaar dat tijd stil komt te staan.

Hawking baseert zijn theorie op Einsteins space-time theorie.

Het is een theorie, want wat er zich precies afspeelt in een zwart gat, dat weet eigenlijk niemand. Theorieën zijn er genoeg, en Hawking is natuurlijk niet de-eerste-de-beste, dus, wie-weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De theorie van Einstein heet de Speciale Relativiteitstheorie. Het geeft een nauwkeuriger beschrijving van de zwaartekracht dan die van Newton en stelt dat materie en energie identiek zijn. Binnen een zwart gat houden de thans bekende natuurkundige wetten op en daar gaat de SRT van Einstein ook niet over. Wel stelt de SRT dat de zwaartekracht van een zwart gat zo sterk is dat zelfs licht er niet uit kan onsnappen. Stephan Hawking stelde dat er toch materie door een kwantum-effect uit een zwart gat kan ontsnappen waardoor deze als het ware in de loop der tijd verdampt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder rekening te houden met Einstein zou onze TomTom verkeerde posities opgeven!
WimNobel
9 jaar geleden
Hanson, je haalt een paar dingen door elkaar:
- De Speciale Relativiteitstheorie (1905) zegt dat massa en energie equivalent zijn (E=mc²). De SRT gaat niet over zwaartekracht.
- De Algemene Relativiteitstheorie (1915) zegt dat de tijd in een zwaartekrachtsveld langzamer loopt.
- Hawking postuleerde (1975) dat een zwart gat toch een beetje straling kan uitzenden. Einstein was dus degene die bedacht dat de tijd stil komt te staan als je naar invallende materie in een zwart gat kijkt. Hawking citeerde dit toen hij uitlegde hoe de naar hem genoemde straling ontstaat.