Is de ruimte na het heelal een wetenschap of geloof?

Ik kan het niet bevatten dat er iets na het heelal bestaat. Wie kan het me wat wetenschappelijk uitleggen of moet ik dit als een bijbels geloof zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens de oerknaltheorie begonnen ruimte EN tijd met de oerknal. Er is dus geen sprake van 'erbuiten' en 'ervoor', dat zijn namelijk begrippen uit ons eigen heelal.

De oerknaltheorie (Big Bang Theory) is inmiddels al zo'n 50 tot 100 jaar oud (zie ook de bron) en wordt in die zin experimenteel bevestigd door het 'terugkijken' in het uitdijende heelal. Hoe verder we kunnen terugkijken, hoe dichter je bij de 'knal' komt; extrapolerend zou je bij een singulier punt kunnen komen; een oneindig klein punt waarin alle massa die nog steeds in het heelal aanwezig is bij elkaar zit. De theorie is niet onomstreden en zoals andere antwoordgevers al zeggen, zijn er inmiddels legio alternatieve theorieën, ook binnen de natuurkunde/kosmologie. Welke theorie je aanhangt is mijns inziens wel degelijk een kwestie van smaak en overtuiging; noem het geloof. Je kan het ook helemaal openlaten met het argument dat er nog geen overtuigend bewijs is voor een van de theorieën, dan zou je misschien echt wetenschappelijk bezig zijn. Maar ook wetenschappers zijn maar mensen...

Einstein zei:
"The Heisenberg-Bohr tranquilizing philosophy - or religion? - is so delicately contrived that, for the time being, it provides a gentle pillow for the true believer from which he cannot very easily be aroused.''
("De kalmerende filosofie van Heisenberg en Bohr – of is het een godsdienst? – is zo handig in elkaar getimmerd dat ze de echte gelovigen toelaat te gaan rusten op zo een zacht oorkussen dat het niet gemakkelijk is ze nog wakker te krijgen.")
[A. Einstein in een brief aan E. Schrödinger, 31 mei 1928]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens de wetenschap is er geen ruimte buiten het heelal. Heelal zegt het al, dat is alles wat er is.
Als je denkt dat er ruimte buiten het heelal is, dan is dat je persoonlijke geloof.
Je vraagt niet alleen naar de grens van het heelal, maar naar de grens van ons begrip.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ongemotiveerde min betekent in mijn boekje voortaan een compenserende plus.
We weten niet wat er buiten het heelal is. Er zijn hooguit ideeen. We kunnen het niet zien, er niets uit waarnemen, of meten.
Alleen is duidelijk dat ons heelal met 300000km/s groter wordt in alle richtingen, dus er ontstaat steeds meer ruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het groter word, dan moet er toch ruimte zijn om te groeien? of maakt t groter worden dat er meer ruimte is?
Of er een ruimte is naast de ruimte die we kennen is een open vraag. de meeste wetenschappers gaan er niet van uit.
Toch zijn er weer theorieën ie die mogelijk wel laten bestaan.
Een wetenschappelijke theorie is een wetenschappelijk onderbouwde mogelijkheid ...waarvan sommigen bijna worden aanzien als reëel.
De onbewezen Big-Bang Theorie of het 'botsen van de Aarde met Theïa 'zijn daar een paar voorbeelden van . Er zijn ook theorieën die vanuit wetenschappelijk oogpunt veel meer tegenstand hebben : bijvoorbeeld de theorie van een multiversum , de theorie dat goud uit de ruimte is meegebracht door meteoren op het moment dat de Aarde reeds een korst had.
Bij theorieën gaat het niet om geloven…..dat vraagt een theorie niet. Een theorie vraagt enkel om ooit bewezen te worden of ze juist door bewijzen uit te sluiten.
Geloven hoort niet thuis in de wetenschappen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is suspension of disbelief. (Geloof dus.)

Een voorbeeld van iets dat naast ons heelal staat: de heelal uit de Star Wars-verhalen. Bij ons bestaat the Force niet - dat komt alleen in die fantasiewereld voor. Hier is er alleen het verhaal over Star Wars dat echt bestaat.