Welke planeet, voor zover bekend, heeft de allersterkste zwaartekracht (en dan dus ook de grootste gravitationele tijddilatatie toch?)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Binnen het zonnestelsel is dat overduidelijk Jupiter.
En inderdaad die heeft ook de grootste tijddilitatie.

Bij andere sterren zijn nog zwaardere planeten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Als vs met tijddilatatie bedoelt dat hij dan langer leeft is dat een misvatting.
Voor iedereen loopt de tijd hetzelfde.
Alleen voor een waarnemer van buitenaf kan het anders lijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had nog een vraag (wel wat anders maar misschien weet je dit ook). Ik heb gelezen dat licht geen massa heeft, maar hoe kan het dan dat licht niet kan ontsnappen uit een zwart gat, als het geen massa heeft (en er dus geen zwaartekracht op uitgeoefend kan worden)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Het licht 'denkt' dat het gewoon rechtdoor gaat, maar de ruimte zelf veranderd rondom een zwart gat in een soort draaikolk en buigt daarmee het licht af. Stel je een boot voor met het roer rechtuit.
Zo'n boot zal gewoon rechtdoor varen.
Maar nu komt die boot in een draaikolk terecht. De stroming van die draaikolk trekt ook aan de boot en de boot zal met de stroom mee draaien. De boot gaat dus de bocht om, ondanks dat het roer gewoon rechtdoor is blijven staan. Wanneer zo'n draaikolk sterk genoeg is zal de boot volledig opgeslokt worden door de draaikolk. Zo ook met het licht rondom het zwarte gat. Het is niet de zwaarte kracht zelf die aan het licht trekt, maar gewoon de extreme vervorming van de ruimte.
Thecis
6 jaar geleden
@RMS
De ontsnappingssnelheid van een zwart gat is groter dan de lichtsnelheid. @Reddie
de vraagsteller bedoelt gewoon waar de tijddilatie het grootst is. De rest, daar heeft hij het toch niet over?
WimNobel
6 jaar geleden
Sorry, nog even een verlate reactie van mij op het antwoord van O.
Zeer zeker heeft Jupiter onder de planeten van ons zonnestelsel de grootste massa, de grootste valversnelling aan het oppervlak en de grootste tijddilatatie aan het oppervlak. We mogen echter niet zonder meer stellen dat het een uit het ander volgt.
Met opzet heb ik het hier niet over DE zwaartekracht van een planeet. Die is immers afhankelijk van de plaats waar die gemeten wordt, en ook van de massa van het aangetrokken voorwerp. We kunnen daarom beter uitgaan van het oppervlak van een planeet en de valversnelling ter plaatse als maat nemen voor de veldsterkte van het zwaartekrachtsveld. Die is gelijk aan GM/r². Dus, stel dat we bij een andere ster een planeet zouden ontdekken die evenveel massa heeft als Jupiter, maar een tweemaal zo kleine straal, dan zou de zwaartekracht (lees: de valversnelling aan het oppervlak) 4x zo groot zijn.
De tijddilatatie, op zijn beurt, is evenredig met √(1-(r(s)/r), waarbij r(s) =2GM/c² de Schwartzschildstraal van de planeet is. Voor een planeet met de massa van Jupiter komt dat op 2,8 meter. Zolang de straal van de planeet zeer veel groter is dan de Schwartzschildstraal (en voor planeten is dat zo) komt dit neer op nagenoeg omgekeerd evenredig met de straal. Aan het oppervlak van de hypothetische planeet zou de tijddilatatie dus ongeveer 2x zo groot zijn als aan het oppervlak van Jupiter.