Hoe zijn zonneactiviteit en de baan van de aarde om de zon oorzaken voor klimaatverandering?

Ja dat dus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Hoe "actiever" de zon hoe meer warmte-energie de zon produceert. Deze energie gaat alle kanten op en dus ook richting de aarde.

Als de zon dus meer warmte produceert komt er meer warmte aan bij de aarde en wordt het dus warmer.

De baan van de aarde heeft invloed doordat deze een ellips is. Op sommige momenten bevind de aarde zich dichter bij de zon dan op andere momenten, waardoor er meer warmte wordt opgevangen door de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonne-warmte bereikt de aarde niet. Het zonlicht wordt omgezet in warmte door de aarde zelf. De aarde vangt niet meer warmte op als hij dichter bij de zon is, hooguit meer licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En straling?
Het verband tussen zonneactiviteit en het klimaat is pas zeer recent onder de aandacht gekomen en er is dus nog weinig met zekerheid over te zeggen. De aanwezigheid van geladen deeltjes van de zon in de hoge atmosfeer zou op verschillende manieren invloed kunnen hebben op het klimaat, maar daar zijn de meningen erg over verdeeld.
De baan van de aarde om de zon schommelt over honderduizenden jaren een beetje tussen een wat rondere baan en een elliptische baan. (de excentriciteit). Hierdoor worden de seizoenen soms wat sterker en soms wat zwakker (aangezien we verder of dichterbij de zon zijn). Dit kan dus ook van invloed zijn om bijvoorbeeld ijstijden. Ook dit is natuurlijk weer een beladen onderwerp.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met zonne-activiteit wordt overigens bedoeld de aanwezigheid van zonnevlekken en vlammen op de zon waardoor er geladen deeltjes worden rondgeslingerd. Het betekent niet dat de zon meer warmte afstraalt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Toegelicht: Sommige wetenschappers zeggen een verband te zien tussen de 11-jarige zonnecyclus (om de 11 jaar verschijnen er meer zonnevlekken) en bijvoorbeeld te temperatuur van de oceaan. Men vermoedt dat dit komt doordat de geladen deeltjes van de zon interactie hebben met de ozon-laag waardoor deze toe- of afneemt. Ozon is namelijk zuurstof dat onder invloed van die geladen deeltjes in ozon (O3) veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Effect van de baan:
De aarde draait in een ellips rond de zon. Op dit moment zijn we in de winter dichter bij de zon dan in de zomer (noordelijk halfrond). Dit heeft te maken met de stand van de aardas...die stand veranderd ook contine (zoek precessie beweging aardas) . De aardas draait in ca 23000 jaar een rondje rond een denkbeeldige as. Over 11500 jaar ongeveer zal de aarde in de zomer het dichts bij de zon zijn en in de winter het verst weg.

Op het noordelijkhalfrond is meer land en op het zuidelijk meer water. Extra kou in de winter heeft op he noordelijkhalfrond gevolg dat er meer sneeuw op het land komt en de witte sneeuw versterkt door de weerkaatsing van licht de afkoeling extra.

Effect van zonneactiviteit: Veel activiteit betekent gewoon meer energie uitstraling. Als er een paar van die extra energie pulsen richting aarde gestuurd worden zal de aarde meer energie ontvangen. En daarmee een fractie opwarmen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Die opwarming heeft weer allerlei andere gevolgen...extra verdamping water is 1 van de belangrijkste...meer water in de lucht geeft uiteraard ook meer wolken vorming. Hoge bewolking geeft weer weerkaatsing van zonnestralen en daarmee is dat een tegen mechanisme waardoor de effecten van die extra energiestraling beperkt worden.