Klopt dit: Voor ons is het nu meetbaar dat vanaf de aarde het heelal zich nu ongeveer over 10 miljard lichtjaar uitrekt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het maakt niet uit waar je in het heelal staat. Je hebt toch geen duidelijk referentiepunt in het heelal. Het heelal dijt altijd uit en nu ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heelal is sowieso nog wel wat groter dan dat.
Geschat wordt dat het heelal zo'n 13,8 miljard jaar oud is, gemeten vanaf de big bang. Het is al bijna even lang doorzichtig, dus licht dat gedurende al die tijd heeft gereisd (de "achtergrondstraling") zou al zo'n kleine 14 miljard lichtjaar hebben afgelegd. Vanuit alle richtingen, dus daarmee is de diameter al zo'n 28 miljard lichtjaar. Maar daarnaast zet de ruimte zelf ook nog eens uit terwijl het licht erdoorheen reist. Beetje raar idee, als een brood dat nog aan het rijzen is. Daardoor is de bron van die achtergrondstraling nu nog veel verder weg komen te liggen. Al met al wordt de huidige diameter van het zichtbare heelal daarmee op dik 90 miljard lichtjaar geschat. Dat wil niet zeggen dat het daarmee ophoudt; we hebben alleen nog niet genoeg tijd gehad om licht te ontvangen dat van verder komt. Mogelijk is het zelfs oneindig groot.