Waarom geeft een satelliet licht?

Als het donker is, geen bewolking en je kijkt naar de lucht zie je vaak "sterren" die een rechte baan volgen door de lucht. Dit zijn satellieten (geen vliegtuigen, want die hebben rechts groen, links rood en een wit flikkerlicht). Maar waarom geven ze licht? Wat geeft er eigenlijk licht? Is het de weerkaatsing van het zonlicht of geeft hij zelf licht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Zoals eerder geantwoord gaat het inderdaad om zonlicht dat via de satelliet weerkaatst. Omdat de meeste satellieten zich op slechts enkele honderden kilometers boven het aardoppervlak bevinden, is er maar een kort moment waarop het op de grond donker is, terwijl de satelliet de zon nog wel 'ziet'. Dit is altijd rond zonsopkomst of zonsondergang.

Hoe helder een satelliet te zien is hangt af van een aantal factoren. Ten eerste geldt meestal: hoe groter de satelliet, hoe meer zonlicht weerkaatst wordt. Het internationale ruimtestation ISS is ondertussen zo groot dat het soms moeilijk te onderscheiden is van een vliegtuig. (Met een simpele verrekijker kan je zelfs details waarnemen!) Daarnaast hangt de helderheid af van de mate van reflectiviteit van de satelliet.

Antennes op satellieten hebben vaak de eigenschap om heel kort heel veel licht te weerkaatsen, waardoor de satelliet vanaf de grond gezien plotseling even heel fel lijkt te worden. Dit is met name het geval bij Iridium satellieten en men noemt dit dan een 'Iridium flare'.

Op http://www.heavens-above.com kan je zien waar en wanneer je zulke flares kan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is de weerkaatsing van zonlicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als de maan geeft de satelliet zelf geen licht. Het is de weerkaatsing van het zonlicht. Ook als het bij ons nacht is, schijnt er langs de aarde nog wel licht op de satelliet. Dat is wat je ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Satellieten rond de Aarde geven geen licht van zichzelf .
Het komt inderdaad van het weerkaatsen van het Zonlicht... meer nog...net als De Maan en De binnenplaneten zijn er zelfs fases. En wanneer de satelliet in de Aardschaduw komt (wat met de meeste kunstsatellieten het geval is) , kan het gebeuren wanneer je hem van op Aarde volgt , dat hij ineens aan het oog ontsnapt (geen weerkaatsing) en dan ineens weer opduikt....eens uit de schaduw van de Aarde.