Nee, hij komt volgens de berekeningen niet zo dichtbij. En als hij in de dampkring komt verbrandt hij. Astrologisch is het wel redelijk dichtbij, maar dat betekent toch een behoorlijk aantal kilometers, dus geen noodzaak om maar niet voor het avondeten te zorgen morgen;)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Astronomisch bedoel je, astrologisch is iets heel anders ;-)
anneliez
12 jaar geleden
Oef, ;( sorry beetje te snel, of te laat op de avond beantwoord

Andere antwoorden (6)

Nee, die komt er niet. Als dat wel zo was, dan was dat allang duidelijk berekend en groot nieuws geweest. Zoiets is heel makkelijk te berekenen, weliswaar niet door mij;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"This is far from a for sure impact. All information released by the government and corporate media indicates that it will be a close pass but 100% miss earth."

Volgens de bron dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee , er komt geen astroide inslag om half 4 morgen. Als dat het geval zou zijn dan was dat al luid bekend gemaakt onder andere via internet. Tegenwoordig is zo'n grote ontdekking niet meer te verhullen als een astroide op inslag pad.

Wel zal in 2029 een astroide van ongeveer 300 meter doorsnee dicht bij de aarde komen , binnen de omloop banen van communicatie satellieten.

Deze asteroide zal door de aarde af worden gebogen en mogelijk in 2035 inslaan. Maar de kans daarop was eerst ingeschat op 1/37 daarna op 1/10.000. Maar verstoringen kunnen plaatsvinden in de baan van de astroïde door nog onbekende objecten in zijn baan. Dus er is een kans , al is die niet groot.

Toegevoegd na 1 dag:
De astroïde van 2029 heet Apophis. Op wikipedia staat een mooi artikeltje. Deze astroïde zal door de aarde af worden gebogen en in 2036 opnieuw de aardbaan doorkruisen. De 2036 baan is nog niet te voorspellen omdat de astroïde in 2029 door het zwaartekrachtsveld van de aarde zal worden afgebogen.

2036 is tevens mijn geplande pensionerings jaar dus ik hoop dat het meevalt en dat ik niet na mijn 67ste aan een onmogelijke survival - nucleaire winter leven moet gaan aanvangen. Maar dat zien we dan wel weer. Het is in ieder geval voor het merendeel van de GV' ers iets dat we gaan meemaken.

Toegevoegd na 1 dag:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apophis_(planeto%C3%AFde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2033 was het toch dat die in kon slaan of heb ik het mis..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12000 km is ook al ruim binnen de baan van vele communicatiesatellieten. Veel van die satellieten gebruiken een geostationaire baan op zo'n 36.000 km hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@deniz11muis ik ga het even opzoeken.
De asteroide is tussen de 10 en 20 meter lang en passeert aarde op het zuidelijk halfrond op een afstand van ca. 12.000 km. Dat is wel een "near hit" hoewel een brok steen van die grootte in de dampkring zou verbranden. Zie hier:
http://www.allesoversterrenkunde.nl/nieuws/4661-Pas-ontdekte-planetoïde-scheert-langs-aarde.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Rond 15.30 uur zal een asteroïde rakelings langs de aarde scheren. De 2011 MD-asteroïde is zo'n 10 tot 45 meter lang en ze nadert de aarde tot op 12.000 kilometer, zowat 32 keer dichter dan de maan. Er is geen gevaar voor een botsing."

Toegevoegd na 3 minuten:
"Dat is erg dichtbij, maar geen record: eerder dit jaar vloog een piepkleine asteroïde zelfs nog dichter voorbij, op zo'n 5.500 kilometer namelijk."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, ik heb iets gemist :)