waarom heeft de sovjet unie/rusland nooit een maanlanding voor elkaar gekregen/ geprobeerd?

ivm met de wedloop destijds hadden ze dat toch qua hun eigen eergevoel niet achterwege mogen laten. ook al had hun maanlanding niet de eerste geweest.

Toegevoegd na 19 minuten:
het gaat dus om lopen op de maan door de russen, hoe dat ook mag heten.

waarom hebben ze dat niet voor elkaar geregen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De eerste onbemande maanlanding (luna 2, 1959) is door de USSSR (zeg maar Rusland) uitgevoerd, zij hebben dus wel degelijk objecten naar de maan gebracht.

Maar mogelijk doel je in de vraag op bemande maanlandingen.

Toegevoegd na 50 minuten:
En natuurlijk hadden ze ook een programma voor het uitvoeren van een bemande maanlanding.
het geheime L3 project. Dit project werd echter sterk vertraagd door allerlei technische tegenslagen en ongelukken. Toen duidelijk werd dat ze dit onderdeel van de ruimterace niet konden winnen verloor het zijn politieke / publicitaire waarde en is het project stopgezet.

http://www.fas.org/spp/eprint/lindroos_moon1.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lopen op de maan ja met een vlag in je hand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal

Andere antwoorden (1)

Destijds waren bemande maanlandingen enkel prestigeprojecten. Om elkaar om de oren te slaan, volstond een raket die een kwart rondje aarde aankon. Het doel was dus niet het verwerven van technische know-how of het veroveren van nieuwe gebieden. Eerder de eigen onderdanen er van te overtuigen dat zij nou toch wel net in "het beste" land woonden. En dat wie de lakens daar uitdeelde, heel erg goed bezig was. In een race met slechts twee deelnemers, is het niet zo indrukwekkend om tweede te zijn. Dus mikten ze maar op goud in andere disciplines, zoals bv eerste bemand ruimtestation. Dat trouwens ook geen enkel praktisch nut had.