is het heelal voor zover wij weten steriel?

met andere woorden, zijn er bacteriën in de ruimte?
of komen bacteriën in vacuüm niet voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het antwoord is niet te geven. Er zijn bacteriën die op bepaalde planeten kunnen overleven, maar dat zijn er niet veel. Maar er zijn bijvoorbeeld ook bacteriën die op zwavel leven in plaats van zuurstof, waardoor leven plotseling mogelijk is op sommige planeten.

Nu zijn er al verschillende onderzoeken naar gedaan, en volgens een van die onderzoeken is het mogelijk dat er leven buiten de aarde is. Op de maan Europa (van Jupiter) schijnt leven voor te komen. Dit komt omdat de hele oppervlakte van ijs is, maar dat onder de oppervlakte een aantal vulkanen zijn, die hete lava uitspuwen. Hierdoor is ergens tussen de vulkanen en het oppervlak een plek met een temperatuur die precies goed is voor bacteriën. Of dat er bacteriën zijn weet men nog niet, maar men zegt dat de kans bestaat dat dit het eerste voorbeeld van buitenaards leven is.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Buitenaards leven is leven waarvan de oorsprong buiten de Aarde ligt. Het is het studieobject van de astrobiologie, maar het bestaan ervan blijft hypothetisch, aangezien er tot nu toe geen enkel algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs voor werd gevonden. (Wiki)

Een bacterie valt onder leven, dus vooralsnog nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theoretisch zouden bacteriën tijdelijk kunnen leven op bepaalde plekken in het heelal, bijvoorbeeld op een asteroïde, maar los in de ruimte zou een bacil spoedig sterven omdat er zelfs geen moleculen in de buurt zouden zijn om hem te voeden of voor materiaal te zorgen waarmee hij zich zou kunnen vermeerderen.
Ook de extreem lage temperatuur en afwezigheid van energietoevoer zou voor een bacterie zoals wij die op aarde kennen een dodelijke factor zijn.
We kunnen dus welgevoeglijk concluderen dat het heelal, zeker voor zover wij weten, steriel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je het dan ook over planeten in de ruimte hebt.

Volgens onderstaand artikel, heeft de NASA wellicht zelf bacteriën naar de planeet Mars gebracht...

http://www.nu.nl/algemeen/558937/nasa-bracht-aardse-bacterie-naar-mars.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het heelal is niet meer steriel. Zie bron.