Hoe kun je een planeet uit zijn baan krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer vind je dat een planeet uit zijn baan is gegaan? Toelichting. Als je een trap op klimt heeft dat al een, overigens ontmeetbare, invloed op de aardbaan. Zijn dat soort verschillen relevant voor je of moet er echt een zwieper gegeven worden?

Antwoorden (3)

Dat kan door een raket af te schieten.
Alleen zal het héééél lang duren voordat je het merkt dat de aarde uit zijn baan raakt.
Dat maak jij niet meer mee.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je redenering klopt. Alleen ga je er niks van merken omdat, nadat de raket is afgeschoten en deze in de ruimte verdwenen is (of bijvoorbeeld weer is neergestort) de baanverandering stopt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Volgens deze redenering is een keer springen ook al voldoende om de aarde uit zijn baan te brengen. Immers je zet je bij je sprong af tegen de aarde. op dat moment is die aarde even een (onmeetbaar) klein beetje uit zijn oude koers. Maar om nou echt van en geslaagde aktie te spreken.... nee, dat niet. Ik neem aan dat jij in jouw redenering een raket(motor) met de uitlaat omhoog wil richten (een OMGEKEERDE raket, zeg maar) en die dan eeuwen laten branden om een meetbaar effect te krijgen. Die theorie klopt, maar is wel als praktisch onmogelijk te kwalificeren.
Reddie
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix , het woord praktisch ben in de vraag niet tegengekomen.
En of het nu gaat om een planeet uit zijn baan te krijgen, de maan te laten draaien, of het verschil in gewicht overdag en 's nachts, die effekten zijn er, en zijn niet nul.
Als je zegt dat het geen effekt heeft, ofwel dat het effekt nul is, kun je ook geen raket naar de maan sturen, want 1000 keer nul is nog steeds nul.
Maar 1000 keer een beetje is beslist niet nul.
Reddie
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix , en je hoeft de raket niet om te keren, want actie is reactie (Newton), en zelfs Christiaan Huygens wis al dat er een wet van behoud van impuls was.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Reddie
Die opmerking over een poging met weinig effect sloeg op mijn voorbeeld van het springen van een persoon op de aarde :-) Dat effect is gering, maar inderdaad theoretisch aanwezig. Jouw raket naar boven gericht heeft echter weinig effect vrees ik. De reden daarvoor is omdat een raket zich, in tegenstelling tot een springend persoon, niet tegen de aarde zelf afzet, maar tegen ontsnappende gassen uit de uitlaat.
Reddie
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix , Je hebt ongelijk.
Maar zolang jullie niet de middelbare-school mechanica hebben bestudeerd, geef ik geen antwoord meer op alsmaar dezelfde vragen.
Een planeet is vergelijkbaar met een bal, alleen wat groter en zwaarder.

Hoe krijg je een bal uit een baan? Door er tegen aan te schoppen of er iets tegenaan te gooien. Alleen moet datgene wat je er tegenaan gooit wel de snelheid / massa verhouding hebben om iets uit te halen. Als je een basketbal hebt en daar gooi je een pluisje tegenaan, dan verandert er helemaal niets. Zo ook met de aarde of een andere planeet. Die zijn zo'n zwaar, dat je er iets heel groots tegenaan moet gooien wil het invloed hebben.
Door de grootte van een planeet zijn er ook andere mogelijkheden.

Een aantal mogelijkheden (inclusief dingen gooien):
- We gooien een maan / grote astroide tegen een planeet. De planeet is waarschijnlijk ook stuk, maar absoluut ook uit z'n baan.

- We graven een heel groot stuk af (laten we eens zeggen, 5% van de planeetmassa, succes overigens) en gooien dit van de planeet af. Door het behoud van totaalimpuls zal het kleine stuk weggaan en het grote stuk met ca 1/19 van de snelheid van het kleine stuk de andere kant op gaan. Hoppa, planeet uit zijn baan.

- Je kan ook heel hard duwen met raketten. Is vergelijkbaar met het afgraafstukje. Ook een raket werkt o.a. met behoud van impuls. Je zal hiervoor of heel veel raketten nodig hebben of heel veel geduld. Afhankelijk van je hoeveelheid raketten zal de hoeveelheid geduld de overhand hebben.

- Je kan de ster weghalen waar de planeet omheen draait. Stel dat je dit opeens zou kunnen (zoals iemand van het Q-continuum (Star Trek), dan zullen de planeten ook uit hun baan raken omdat er geen zwaartekracht meer is.

- Je plaatst een extra ster binnen afzienbare afstand. Daardoor verandert het zwaartekrachtveld wat de planeet ervaart en zal de baan veranderen.

- Je kan een schokgolf creeeren. Maar wederom moet de massa die langs komt groot genoeg zijn om de aarde die schop te kunnen geven. Het laten exploderen van een ster komt hiervoor in aanmerking.

Reeel gezien is een astroide de meest reeele optie waarmee een planeet uit z'n baan gestoten kan worden. Het nova gaan van een ster gebeurd natuurlijk ook dagelijks in het universum...
Thecis
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Je vergeet nog zaken als rondvliegende zwarte gaten, of gewoon andere zwerfplanteten die ons zonnestelsel in komen vliegen. Die opties zijn niet waarschijnlijk, maar zeker ook niet uit te sluiten. Overigens dikke plus !
Thecis
9 jaar geleden
@ Ozewiezewozewiezewallakristallix
(bij volledige naam krijg je melding dat ik je naam genoemd heb)
Ja, het langs vliegen van een groot massief object was ik inderdaad er bij vergeten te zetten. nog steeds waarschijnlijker dan het gaan afgraven van je planeet ;-)
Ik of jij kunnen dat niet . Maar mij lijkt als de massa( gewicht ) veranderd dus dat er massa weg lekt de ruimte in. Door vulkanische activiteit of een enorme inslag van een ? (Ik heb ook weleens gedacht mogelijk had Mars ook ooit een dampkring zo dat de waterdamp en andere gassen niet kon weg lekken de ruimte in ).Of dat er een object met enorme massa langs vliegt . De maan is in de loop der tijden ook langzaam van baan veranderd . Als er dagelijks honderden raketten de ruimte in zouden gaan vanaf de aarde zou dat door het verlies aan massa invloed kunnen hebben . ?!? Ook door het afzetten ( ontsnappen aan de zwaarte kracht ) tegen het aard oppervlak . . Ook extreme aardbevingen schijnen invloed te hebben . Het blijft voor ons op aarde beperkt ( tot nu toe ons bekend ) . Maar een botsing met een andere planeet of reuze meteoor zouden de meest voor de hand liggende oorzaken zijn lijkt mij voor een andere baan om de zon .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Als grote hoeveelheden massa de ruimte in lekken, zou het inderdaad een mogelijkheid zijn dat de baan verandert. Dit moet dan wel een substantieel deel zijn. Vulkanische activiteit zal weinig uithalen. Alleen als er een gigantische uitbarsting is waarbij puin zodanig snel weggeschoten wordt dat het aan de aarde ontsnapt (11.2 km/s), dan kan het. Maar alleen als er dus ook heel erg veel massa weg gaat (1x de massa van de Mount Everest of de volledige Alpen is bijlange na niet genoeg om dit te bewerkstelligen). Wat betreft Mars, Mars heeft een te kleine zwaartekracht om een atmosfeer goed vast te houden. Er is nog steeds een atmosfeer, maar deze is zeer dun en voor mensen dus niet leefbaar. Met het afschieten van raketten kan je een eind komen, maar ik zou deze hoeveelheid raketten dan omkeren om de aarde weg te duwen. Allebei redelijk zinloos door het aantal raketten dat dan nodig is. Maar ben met je eens dat een goede botsing de beste kanshebber is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ging dacht niet over specifiek over planeet de aarde . Dus uitbarstingen van vulkanische aard of op planeten zonder dampkring of met minder zwaartekracht . En bij onze aarde zou ik het een zeer slechte botsing vinden . Laten we hopen dat onze aarde nog een paar miljard jaar in z'n baan mag blijven .
Thecis
9 jaar geleden
Het klopt dat het niet specifiek over aarde ging. Of om Mars. Maar in je antwoord begon je daar zelf over: Voorbeelden:
(Ik heb ook weleens gedacht mogelijk had Mars ook ooit een dampkring zo dat de waterdamp en andere gassen niet kon weg lekken de ruimte in ) De maan is in de loop der tijden ook langzaam van baan veranderd . Het blijft voor ons op aarde beperkt ( tot nu toe ons bekend ) . Ik ging in op jouw antwoord. Aangezien je het zo veel over aarde en Mars had, ging ik er van uit dat je de vulkanische activiteit van deze plekken bedoelde. Overigens maakt het voor de zwaartekracht niet uit (en dus voor het ontsnappen van materiaal door vulkanische activiteit) of er een dampkring is of niet. Het zal trouwens wel iets verschil maken, maar dat is minimaal als je wilt ontsnappen aan het zwaartekrachtveld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ging ook van andere planeten of manen uit . Met de vulkanische activiteit . Die hebben mogelijk een veel lagere ontsnapping's snelheid .