kunnen we de oerknal zien?

De oerknal was ongeveer 13,7 miljard jaar geleden.
als we nu 13,7 miljard lichtjaren van het knalcentrum af zouden zijn kunnen we de oerknal dan zien.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De afbeelding hieronder is waarschijnlijk het dichtste dat wij tot nog toe in de buurt zijn gekomen. Het bevat de nagloei van de energie in het universum direct nadat de eerste atomen gevormd werden.

Vanuit het model van de oerknal werd een uniforme achtergrondstraling voorspeld. Deze is voor het eerst als zodanig bevestigd door Robert Wilson en Arno Penzias, die een uniforme ruis uit hun metingen met een radiotelescoop probeerden te verwijderen. Nadat zij van alles hadden geprobeerd om deze ruis uit hun apparatuur te halen (ze hebben zelfs handmatig de schotel van hun radiotelescoop vogelpoep-vrij gemaakt) bleef deze toch aanwezig. Pas hierna legden zij de koppeling tussen de voorspelling van de theorie, en hun ruis. Voor deze bevestiging van het inflationele model hebben zij later een Nobel-prijs ontvangen.

De onderstaande afbeelding is gemaakt met behulp van de WMAP-satelliet, en geeft een afbeelding van de achtergrondstraling van het universum. Het is genomen met nauwkeurige apparatuur welke kleine fluctuaties in de kleine energiewaardes van de "nagloei" van de oerknal kunnen meten. De verschillende kleuren symboliseren een temperatuurverschil van 0,008°, tussen de 2,721 en 2,729 Kelvin, dus net boven het absolute nulpunt. Deze fluctuaties zijn waarschijnlijk de oorzaak van het ontstaan van sterrenstelsels, daar het verschillen in energie en/of massaconcentraties laat zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik denk het misschien kan klinkt wel net zo logies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dat kan niet om een technische reden. We kunnen licht gebruiken om naar iets te kijken dat ver weg is, omdat het licht vrij kan 'reizen' vanuit het materiaal dat het uitzendt. Maar dit was niet altijd zo. Toen ons universum jonger was dan 100.000 jaar, waren materie en licht zo dicht verweven dat het licht 'gevangen' zat in de materie.
Dat betekent dat het licht dat de eerste 100.000 jaar vrij kwam geen kant op kon.
En sindsdien heeft het heelal zich uitgebreid met een snelheid die lager is dan het licht.
escape
13 jaar geleden
Nee, iets wat nooit heeft plaatsgevonden kun je ook niet zien :-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de theorien rond 'intelligent design' laten ruimte voor een oerknal.
de kosmische achtergrond straling van de oerknal kun je gewoon zien op je tv. Ruis op je tv is straling van de oerknal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een golflengte van die overeenkomt met een temperatuur van 3 Kelvin, wordt een continue ruis waargenomen die beschouwd wordt als de 'nagloed' van de bigbang.
Deze straling is constant en vanuit alle richtingen min of meer gelijk.