Waarom komt de maan op op zulke verschillende momenten op en op zulke verschillende plaatsen?

Soms zie ik de maan bijna aan het einde van de avond uit mijn achterraam aan het oosten opkomen (de kant waar "s ochtends de zon opkomt). Om dan richting voorkant van de flat te gaan (is het westen). En vanavond liep ik nog even de deur uit aan de voorkant en zag tot mn verbazing dat de maan daar al was. Vanwaar die verschillen in tijd en plek van opkomen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Dat komt doordat de maan om de aarde draait en de aarde om de zon. Het is logisch dat de maan dan op verschillende plekken aan de hemel te zien is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doordat de aarde ronddraait, zien wij elke ochtend de zon opkomen. En ’s-avonds ondergaan.

Als de maan in datzelfde tempo rondjes rond de aarde zou draaien, zouden we die ook in diezelfde regelmaat zien opkomen en ondergaan.

Maar omdat de maan ietsje langzamer rond de aarde draait (in vergelijking met hoe snel we de zon telkens weer zien), is het tijdstip dat-ie opkomt elke dag iets later. Daardoor verschuift de periode dat hij voor ons bóven de horizon is. Nou, en daardoor verschuift het tijdstip van opkomen en dat van ondergaan dus, en ook daardoor staat ie soms een aantal dagen mooi door de dan voor ons niet zichtbare zon beschenen aan de avondhemel of nachthemel. Maar drie of twee weken later is-ie ook wel regelmatig bij ons in de lucht, maar dan zien we hem meestal niet, want overdag valt-ie niet op tegen de vrij lichte blauwe lucht.

De maan is altijd érgens op aarde boven de horizon (maar niet altijd bij ons), en áls hij wel bij ons boven de horizon is, dan zie je hem nog alleen maar als niet tegelijk de zon er is, want dan wordt hij vrijwel onzichtbaar door het felle daglicht.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Ja, dat is juist; ik had in mijn laatste alinea moeten schrijven dat hij dan voor de meeste mensen niet opvalt.
Maar het onbegrip over "waar de maan" is komt mede voort uit het feit dat je hem overdag veelal niet ziet in de perioden dat hij (als je weet waar je moet kijken, of als je toevallig de goede kant opkijkt) wél goed zichtbaar is. En in mijn antwoord kijk en duid ik vanuit dát denkraam!
Gewoon even ter aanvulling: zou het niet erg toevallig zijn als de rondgang van de aarde om de zon en die van de maan om de aarde helemaal synchroon zou zijn? De aarde heeft ook niet een zodanig omgangstijd dat dat na een jaar weer op dezelfde plek op hetzelfde tijdstip gebeurt. We hebben tenslotte zoiets als schrikkeljaren.