Is er ooit bewijs geleverd dat de zwaartekracht niet sneller is dan het licht?

Niets kan sneller dan het licht luidt de regel. Als de zon ineens zou verdwijnen zou het licht na 8 minuten ophouden en zou niet eerder de aarde wegvluchten van de zon. Dat is de theorie, maar is dat ooit bewezen?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Erotisi, leuke vraag! ik denk dat het theoretisch bewijs (met antwoord nee of ja) makkelijker te leveren is dan een empirisch bewijs. Een lamp kun je aan- en uitschakelen, de zwaartekracht niet. Maar wellict zijn hier gedachtenexperimenten over.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik weet niet of er een dergelijk bewijs bestaat. Wellicht dat we het kunnen zoeken in de periheliumverschuiving van Mercurius, die (misschien) ontstaat doordat Mercurius niet in de richting van de zon wordt getrokken, maar in de richting waarin de zon enkele minuten eerder nog stond, en waar nu dus de zwaartekracht nog vandaan komt.

Het beste antwoord

Sluitend bewijs is er nog niet maar er zijn wel aanwijzingen:

Op 7 januari 2003 is de snelheid van het zwaartekrachtveld voor het eerst (indirect) gemeten door Ed Fomalont en Sergei Kopeikin[4][5]. Met behulp van de bewegingen van de planeet Jupiter hebben zij deze metingen verricht. Op 8 september 2002 stond Jupiter namelijk vanaf de aarde gezien zeer dicht bij een quasar, die heldere radiogolven uitzendt. Fomalont en Kopeikin combineerden metingen van een aantal radiotelescopen verspreid over de aarde. Hiermee konden ze de schijnbare verplaatsing van de quasar als gevolg van het zwaartekrachtveld van Jupiter bepalen. Uit deze gegevens konden zij berekenen dat het zwaartekrachtveld 1.06 ±0.21 keer zo snel beweegt als het licht; hieruit kan dus geen verschil tussen de twee snelheden worden gezien. De resultaten zijn controversieel; er zijn andere wetenschappers die zeggen dat de metingen niets met de snelheid van het zwaartekrachtveld te maken hebben.