Hoe ver kijk je, als je naar de lucht kijkt?

Als je naar een heldere blauwe lucht kijkt hoe ver kijk je dan het heelal in. Aangezien de lucht helemaal blauw is kan je geen diepte zien. Maar het is dus ook waar dat je het 'verleden' in kijkt, omdat het allemaal lichtjaren uit elkaar staat toch?

Toegevoegd na 35 seconden:
het heelal in. = het heelal in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

De resolutie en de gevoeligheid van het oog zijn de beperkende factoren , niet de afstand.
Dus een voorwerp wat genoeg licht geeft en zeer ver van ons afstaat kunnen we zien.
We kijken echter wel terug in de tijd, iets wat een miljoen lichtjaar bij ons vandaan staat, wat we kunnen zien, zien we op het moment dat het licht uit zond, in het voorbeeld dus 1 miljoen jaar geleden.
Dus zien we feitelijk in het verleden.
Toch zijn onze ogen en vooral de beeldvormers in onze hersenen tot veel in staat.
Theoretisch kan de mens dus oneindig ver zien.
Dat we maar ongeveer 6000 sterren met het blote oog kunnen zien heeft te maken met de gevoeligheid van het oog en beperkt dus de afstand waarmee we kunnen zien.
Als je door een lichtversterker kijkt die NIET vergroot, is het mistig van de sterren, we zien er dan veel meer en ook sterren die verder weg staan.
Daarmee is aan te tonen dat de gevoeligheid van ons oog een sterk beperkende factor is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Dus de gevoeligheid van de ogen beperkt hoe ver we kunnen kijken of wat we kunnen zien?

Andere antwoorden (3)

vele miljoenen lichtjaren ver. En van evenveel miljoenen jaren geleden is het licht ook al onderweg hierheen.
12 jaar geleden
Volgens mijn natuurkundedocent: ale je naar de ruimte kijkt met een 'gezond' oog (dus niet bijziend, verzien of oudziend) zijn je lenzen ongeaccomodeerd. Dat wil zeggen dat alle lichtstralen van bijvoorbeeld sterren evenwijdig op je ooglems vallen. Je vertepunt van je oog is dan in principe verder dan oneindig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je naar de "heldere blauwe lucht" kijkt dan kijk je kennelijk overdag.

Je blik wordt dan versperd door het in de atmosfeer verstrooide licht van de zon.

Dit strooilicht bestaat voornamelijk uit de blauwe kleuren van het spectrum.

Dit blauwe schijnsel overstraalt het zwakkere licht van alle sterren en planeten die we 's-nachts wel met het oog kunnen zien.
Alleen de maan en de zon zijn lichtsterk genoeg om door die blauwe versluiering te kunnen waarnemen.

Overdag kun je dus niet verder zien dan de afstand tot de zon, maar 's-nachts kun je met behulp van steeds betere telescopen ook steeds "verder" kijken.

Overdag kunnen overigens wel waarnemingen gedaan worden met bijvoorbeeld radiotelescopen: die kunnen ook overdag heel diep het heelal in "kijken" omdat die waarnemingen doen in delen van het elektromagnetische spectrum waar het "blauwsluier" geen effect heeft.