Als de aarde met een enorme snelheid om de zon draait, waarom worden wij er dan niet afgeslingerd?

middelpuntvliegende kracht en zo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het niet middelpuntvliedende kracht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, middelpuntvliegende kracht bestaat niet. Een logische en veelgemaakte fout, maar wel goed om te vermelden, want als je meer informatie zoekt, moet je dat dus ook op middelpuntvliedende kracht doen! http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntvliedende_kracht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de bewegingsvergelijking in een ronddraaiende referentie frame construeert zie je dat er wel degelijk een middelpuntvliegend kracht is; anders kan er geen balans ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mh75, volgens die wiki bedoel je de middelpuntzoekende kracht, ofwel dus de zwaartekracht.

Antwoorden (7)

Omdat we op aarde zwaartekracht hebben.

Verder draait de aarde als geheel rondjes om zichzelf & de zon heen. Omdat de atmosfeer mee draait, heb je hier geen zeer sterke wind aan het aanrdoppervlak wat je een indicatie kan geven dat we draaien.

Verder is de baan om de zon niet dusdanig 'scherp' dat er enorme krachten uitgeoefend worden op onze kleine individutjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de afstand tussen jou en middelpunt van de aarde dusdanig groot is merk je het niet(de hoeksnelheid is klein). en uiteraard zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een object dat in omloop is rond een hemellichaam is voortdurend in vrije val. Op de onderdelen van dat object worden werden geen onderlinge krachten uitgeoefend. Neem nu het ruimtestation ISS. Dat draait als een gek rondjes om de aarde. Op de astronauten binnen in dat ding heeft dat geen effect, zodanig zelfs dat het lijkt of ze geen gewicht hebben t.o.v. hun behuizing.
AWM
14 jaar geleden
Dat is nou de kracht van de zwaartekracht. Dank aan Newton en Einstein...

Voor nader details kunt u zich wenden tot onderstaande link:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde valt niet op de zon omdat de zon de aarde wegblaast. Op het punt waar de aarde het dichtst bij de zon staat is dat effekt sterker dan de aantrekkingskracht van de zon. Evenzo verdwijnt de aarde ook niet de kosmos in omdat op het punt waar de aarde het verst van de zon is de aantrekkingskracht van de zon sterker is dan de "muur"van koude massa van de kosmos waartegen de aarde aanbotst. Vergelijk het maar met een kamer waarin een kachel staat te loeien en kijk hoe stofdeeltjes bewegen. Gelukkig draait de aarde linksom anders waren we nog niet jarig!

Toegevoegd na 5 uur:
Maar mogelijk bedoel je dat wij op aarde blijven? Dan is het antwoord al wel gegeven: de kracht die de zwaarte van de aarde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar wij de snelheid hebben als de aarde, de zwaartekracht v/d aarde doet de rest. Eigelijk het zelfde als je in een auto zit.

Toegevoegd na 2 minuten:
moest zijn de zelfde snelheid als de aarde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de aantrekkingskracht in balans is met de middelpuntvliedende kracht.
Dat geldt voor de aarde ten opzichte van de zon, voor de maan ten opzichte van de aarde, voor de satellieten rond de aarde, en voor alles wat er hier op aarde aanwezig is, dus ook de mensen, ten opzichte van de aarde.

De aantrekkingskracht van de zon en de maan merken wij als mensen op aarde maar 1 aspect van, dat is eb en vloed. Daardoor worden watermassa's aangetrokken die over de aarde een beetje heen en weer schuiven al naar gelang van de stand van de hemellichamen.