De heldere sterren van een sterrenbeeld als de Grote Beer staan op heel verschillende afstanden van de aarde: van zo'n 70 tot meer dan 200 lichtjaren (1 lichtjaar = 9,5 x 10^12 km).
In de afstandsmaat parsecs (1 lichtjaar = 0.3 parsec): van zo ongeveer 20 tot meer dan 60 parsecs.
Ter vergelijking: als je goed kijkt, zie je dat de 2de ster van het 'handvat' van de Grote Beer uit 2 sterren bestaat. Deze sterren staan op een afstand van 12 arcminuten (12*60 arcseconden) van elkaar. Planetenstelsels zoals dat van de zon, vallen daar dus heel erg ruim binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tussen de +/- 80 en 120 lichtjaren. Een overzicht van de sterren is op onderstaande wikipediapagina te vinden, dan kun je doorklikken om te kijken hoe ver de ster die je zoekt van de aarde af staat.

Toegevoegd na 45 seconden:
Nog ruimer dan ik dacht dus, tnx psmans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn meetlat haalde het net