Waarom zien we (bijna) nooit sterren in dit land?

Waar ik vandaan komt (azië) zie je best wel veel sterren dat vond ik echt mooi om te zien! maar ik baal er wel van dat er weinig sterren te zien is hier :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Wat heb je nodig om sterren te kijken: een heldere, donkere, liefst maanloze nacht.

Helder: in Nederland is het vrij vaak bewolkt en dan kun je dus niet goed sterren kijken. Maar toch zijn er ook veel wolkenloze nachten. Ik schat dat het gemiddeld toch wel 2 nachten per week helder is (kijkend naar de frequentie waarmee de telescoop bij ons uit het tuinschuurtje komt).

Donker: als je in de buurt van een stad woont, is er veel strooilicht en wordt het dus niet echt heel donker. Het is even zoeken naar donkere plekken in Nederland, maar ze zijn er wel degelijk.

Maanloos: dat hangt van de fases van de maan af.

Nacht: Het wordt in de zomer pas erg laat donker. Als je dicht bij de evenaar woont, is het 's avonds veel vroeger donker en kun je dus al vanaf 8 uur 's avonds goed sterren kijken. In de winter zijn wij in het voordeel, want dan is het soms om 6 uur 's avonds al donker. Maar dan is het vaak weer te koud om uitgebreid naar de hemel te gaan staan turen (tenzij je natuurlijk een echte sterrenkijk-nerd bent, dan trek je je geitenwollen onderbroek aan en ga je bij -15 ook sterren kijken!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ze zijn er echt maar je ziet ze niet zo goed vanwege de lichtvervuiling in Nederland. Teveel straatverlichting ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de enorme hoeveelheid strooilicht die van de grond af tegen stof en waterdampdeeltjes in de atmosfeer terugkaatst.
Het is hier veel te licht. Vroeger zag je sterren veel beter dan nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft het ook te maken met de ligging van het land ten opzichte van de sterren. En omdat het hier vaker bewolkt is zie je ze al helemaal niet. Maar als het een heldere avond is zie je ze wel weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In en om steden brandt er te veel straatverlichting. Op het platteland kun je wel degelijk bij helder weer honderden sterren zien.
Het ligt er gewoon aan waar je je bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, de verlichting rond om ons heen, maar ook de bewolking speelt hier een rol. Ik ga wel eens een eindje wandelen, 's avonds als het donker is. Als ik dan over een landweggetje loop, tussen de weilanden en de velden bij helder weer, dan zijn er ook hier in Nederland ontelbare sterren te zien.
Maar ja, dat heldere komt niet zo vaak voor met ons klimaat........
13 jaar geleden
Ga eens op de Wadden kijken... Hier in de stad zie ik de helderste sterren wel (mits natuurlijk onbewolkt weer en niet teveel luchtvervuiling), maar daar zie je veel meer sterren, en de Melkweg en allerlei nevels die je in de stad niet kunt zien tenzij alle verlichting zou uitvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het zuidelijk halfrond is ten eerste een hele andere sterrenhemel te zien, dan bij ons op het noordelijk halfrond. In Indonesië bij, in de tropen, kun je prachtige sterren zien, die bij ons nooit te zien zijn.

Daarnaast is er in die landen daar over het algemeen een stuk minder lichtvervuiling. Het wordt daar nog echt donker, waardoor de sterren een stuk beter te zien zijn.
13 jaar geleden
Ik ga naar vakantieplekken, waarbij de sterrenhemel belangrijker is dan de zon overdag.
In de buurt van Almelo heb ik een klein hotelletje ('tElshuys) midden op het land. Mooie sterrenhemel, frisse lucht en stilte.
Voorts ga ik vaak naar het Hilton in Luxemburg. Hoog op een berg. Mooie sterrenhemel, frisse lucht en een heerlijk portugees restaurant in de buurt. Smullen dus voor alle organen.

Nederland is lichtvervuild, doordat iedereen maar steeds in het licht wil lopen. Bij mij in Amsterdam, zijn er in mijn kleine wijkje meer lampen dan huize, mischien wel 2 keer zoveel. Helaas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft verschillende redenen.
Nederland is heel erg dicht bevolkt. Alle schijnwerpers en reclameborden maken het te fel om de sterren goed te kunnen zien.
In sommige landen hangt ook te veel smog en is de atmosfeer te verpest om het goed te kunnen zien.
Verder zijn er in de avond nog een paar kleine wolkenflardjes die het zicht belemmeren.
Ook moet je soms wel twintig minuten kijken om aan het donker te wennen. Dan kan je de sterren ook goed zien.

Telescopen worden vaak in de bergen gebouwd. De hemelbol is daar veel en veel beter te zien. Daarom staan grote telescopen ook vaak in de Rocky Mountains, of in de Andes.