Weet iemand hoe de materie heet die ons heelal laat uitdijen?

De antwoorden zijn tot nu toe niet echt een antwoord op de vraag denk ik. En de vergelijking met het steentje in het water is naar mijn mening ook niet echt een vergelijking. Als je een steentje in het water gooit zet het water zich misschien wel uit naar de zijkanten maar de hoeveelheid water neemt niet toe, de hoeveelheid ruimte neemt wel toe.

Ik hoef dus geen bevestiging dat het heelal uitdijt mijn vraag is dus waardoor het uitdijt

Ha, die Mouske; Ik weet niet of je het een materie kunt noemen, ik denk eerder aan een energie.

Om uit te leggen wat het is moet je eerst de grote lijnen van de kwantummechanica en de relativiteit begrijpen. Relativiteit & kwantummechanica --------------------------------------------- Einstein zijn theorie bestond uit de zekerheid dat alles wat er in het universum gebeurt zeker en gestructureerd is. Een groep wetenschappers ontdekten dat een atoom gesplitst kon worden en wat er zich binnenin afspeelde niet met zwaarte- of elektromagnetische kracht kon verklaren ontstond het de wetenschap dat alles wat er gebeurde uit kans bestond (kansberekening) zoals het gooien van een dobbelsteen. Einstein antwoordde hierop: "God doesn't throw dice" (god dobbelt niet) Er ontstonden 2 soorten fysica: de kwantummechanica die zich bezig hield met dingen op een kleine schaal zoals atomen en de relativiteit die zich bezighield met dingen op grote schaal zoals planeten. Hoe raakt de string theorie hier in verwikkelt --------------------------------------------------------- Hoewel er veel dingen ontdekt werden bleven andere zaken een mysterie zoals het zwarte gat: als een enorme massa zoals een ster geconcentreerd wordt op een enorm kleine oppervlak dan zou het ruimte/tijd continuüm zo erg uitgerekt worden dat licht er zelfs niet van kan ontsnappen en een ster gereduceerd wordt tot een spikkeltje. Om dit te begrijpen ontstond de vraag of men gebruik moet maken van de relativiteit vanwege de grote van de ster of de kwantummechanica omdat het enorm klein is? Omdat de kern van een zwart gat zowel klein als zwaar is moest je gebruik maken van de twee theorieën, maar dat resulteerde in foute vergelijkingen en omdat atomen en sterren zich in hetzelfde universum bevinden moest er een juiste oplossing zijn. Hier komt de string theorie in het spel, de theorie brengt de relativiteit en de kwantummechanica samen. Alles wat we kennen van een pen tot een planeet bestaat uit kleine vibrerende hoopjes energie genaamd strings of snaren die een honderd biljoenste zijn van een atoom. Omdat deze strings zo klein zijn kunnen er onmogelijk experimenten of observaties plaatsvinden, daardoor is de theorie onbreekbaar.