De sterren die wij 's avonds kunnen zien als we naar buiten kijken zijn dat alleen sterren uit ons sterrenstelsel (de melkweg)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Op een mooie (zomerse) avond, zonder of weinig maan en ander storend licht, zie je een lichte band van sterren. Dat is de melkweg waar wij ook een deel(tje) van uitmaken. Alle andere sterren die je ziet zijn sterren uit andere galaxien.

Toegevoegd na 22 uur:
Het gaat wel hard met die minnen!

galaxien = sterrenstelsels in het Nederlands
En de melkweg omvat bijna alle sterren die we zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet. Wij bevinden ons ook in dat melkwegstelsel, en dat melkwegstelsel is geen platte schijf. Stel je voor dat je een wormpje bent in een grote ronde doorzichtige drilpudding van 3 cm hoog en 20 cm doorsnee. Dan zie je inderdaad om je heen een gekleurde band waar je in de breedte door de drilpudding kijk.
Maar boven en onder je zie je ook pudding, al hoef je dan door iets minder pudding heen te kijken. De sterren buiten de band van sterren aan de hemel zijn dus ook sterren in die melkweg. Sommige andere lichtpuntjes die buiten het melkwegstelsel liggen zijn juist andere sterrenstelsels, die er vanuit aarde uit zien als sterren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar beste vriend. Het licht waar jij het over hebt is het centrum van ons sterrenstelsel, waarvan de diameter wordt geschat op zo'n 100.000 lichtjaar.
Neem de heldere ster Vega (sterrenbeeld Lier), die staat op afstandje van 'slechts' 26 lichtjaar en bevindt zich dus echt niet in een andere galaxie, zoals jij dat noemt. Dat geldt ook voor de meeste sterren van de Grote Beer die rond de 50 tot 80 lichtjaren van de aarde verwijderd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd. Ik was in de veronderstelling dat enkel de lichte band van sterren (+ een paar andere ) tot de melkweg horen en de rest anderen sterren en galaxien waren. Jammer eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er zo weinig verstand van hebt waarom geef je dan überhaupt antwoord ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Jezelf bedienen van woorden als "galaxien" is ook al geen goed teken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ hanson
omdat ik ervan overtuigd was, dat het zo was.
@ j0ve
Wellicht in mijn Nederlands niet meer zoals het was. Sorry, ik woon al een tijd niet meer in NL.
Als je je wat meer met de inhoud zou bezighouden, dan had je wellicht gelezen, dat ik het niet heb over een platte schijf en dat wij wel deel uitmaken van diezelfde melkweg. Vervolgens roep jij: "Klopt niet" en begint over een drilpudding. Mag ik het dan over galaxien hebben? Als je je als taalpurist wilt bezighouden, zul je wel een dagtaak hebben om alle taalfouten uit alle vragen en antwoorden te verbeteren en te voorzien van commentaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Domtic, als JIJ goed gelezen had, dan begreep je dat mijn vergelijking juist ter verduidelijking dient van het gegeven dat, wanneer je je in een niet geheel platte schijf bevindt, je ook delen van die schijf boven en onder je zult waarnemen, en niet alleen om je heen. En dat het daarom dus logisch is dat de sterren die je buiten die band aan de hemel ziet, ook deel uitmaken van die schijf. Daarnaast is drilpudding een Nederlands woord, en galaxien niet. Dat is het verschil.
Overigens is het wel heel erg de omgekeerde wereld als degenen die taalfouten maken en niet bestaande woorden gebruiken, commentaar gaan geven op degenen die dat niet doen.
Als jij nou beter op je taal let, dan heb ik er geen dagtaak meer aan. Afgesproken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Om je heen' is voor mij ook boven en onder. Nogmaals, ik heb het niet over een platte schijf gehad, enkel over een band (als zijnde slang). Ik begrijp je vergelijking met de pudding wel, maar niet de conclusie van je schijf. De enige fout die ik maakte (naast mijn taalfout en wellicht nog een door hier verder op in te gaan), was mijn veronderstelling dat de sterren en sterrenstelsels buiten die band niet allemaal tot de melkweg horen. Je zin: "Overigens is het wel heel erg de omgekeerde wereld als degenen die taalfouten maken en niet bestaande woorden gebruiken, commentaar gaan geven op degenen die dat niet doen" impliceert dat ik commentaar heb op jouw taalfouten. Dat is niet nodig en dat doe ik ook niet. Als je bedoelt dat ik in het geheel geen commentaar mag geven, omdat ik 1 woord gebruik(te) dat in Nederland niet in het woordenboek staat, zou dat helemaal lekker wezen en zegt dat meer over jou, dan over mij. 'Het heelal is een pudding en wij zijn enkel wormpjes.'
Ja, alle sterren die jij 's avonds ziet maken deel uit van het Melkwegstelsel, waarvan ons kleine zonnestelsel deel uitmaakt.

Toch is er één uitzondering!

Onder de W die het sterrenbeeld Cassiopeia kenmerkt is op een heldere avond in een donkere omeving een licht te zien, dat lijkt op een ster. Het is echter een ander sterrenstelsel, namelijk Andromeda. In de Messier catalogus die in de Astronomie wordt gebruikt wordt hij aangeduid als M31. Kijk maar eens in een sterrenatlas voor de exacte locatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een telescoop kun je nog veel meer andere sterrenstelsels zien! Maar dit antwoord is zeker een + waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben vereerd :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Johnny is correct.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enige juiste antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mooie van Andromeda is,is dat het onze naaste buur is die recht op ons afkont
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afkomt bedoel Ik. Er komt een dag dat wij en andromeda met elkaar zullen botsen. Beide stelsels zullen uitelkaar worden gerukt en aan de hemel zou het een waar schouwspel opleveren. Al je op straat zou zijn zouden deze niet meer kloppen alles zou ineens anders zijn navigatie systemen zouden he,heel ergens anders brengen. Dit duurt nog 100 duizenden jaren en betwijfel is de mensheid dat nog meemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. De rendez-vous vindt volgens schattingen over ongeveer 4, 5 tot 5 miljard jaar plaats. Zeg maar tegelijk met de periode dat de zon door zijn brandstof heen is. Dat worden nog spannende tijden ;-)
De sterren die jij ziet, zijn al helemaal geen sterren meer. Je ziet ze alleen maar omdat het licht er heel lang over doet om naar de aarde te komen. Maar ze zijn er al lang niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en soms zien we andere sterrenstelsels