Zijn er plekken op de wereld waarvan wij het bestaan niet weten?

Dit is natuurlijk een hele kromme vraagstellingen. Maar denken jullie dat er nog plekken zijn die nog nooit zijn ontdekt, of waar nog nooit een mens is geweest? Of zal alles al in kaart zijn gebracht door de technologie (lees: satellieten) van tegenwoordig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Er zijn zeker nog plekken waarvan wij het bestaan niet kennen, op het oppervlak zullen dat er niet al te veel meer zijn maar in de oceanen en in de grond (grotten) des te meer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/aardrijkskunde-aardwetenschappen/nieuw-land-gevonden-gevonden.237100
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een groep Amerikaanse wetenschappers van de universiteit van Houston heeft naar eigen zeggen overblijfselen van één of twee grote nog onbekende steden ontdekt in de dichtbegroeide jungle van Honduras. Ze trokken daarvoor niet op expeditie door het oerwoud, zoals velen voor hen probeerden, maar vlogen met een klein vliegtuig boven de bomenkruinen en pasten nieuwe lasertechnieken toe. De vraag rijst nu of ze de zogenoemde Witte Stad gevonden hebben waar al vijf eeuwen sprake over is, maar die nooit werd gevonden.
Een groep wetenschappers van de universiteit van Houston zette een jaar geleden al een archeologische expeditie op, samen met onder anderen documentairemaker Steven Elkins. Met een klein vliegtuig vlogen ze over de dichte jungle van Honduras en scanden ze de boomtoppen met miljarden laserstralen om zo een beeld te krijgen van wat daaronder ligt.
Op een persconferentie eerder deze week stelden ze de eerste resultaten voor. De wetenschappers zeggen dat ze de overblijfselen hebben gevonden van één of twee grote steden die tot nog toe verborgen waren gebleven onder het oerwoud. Ze zouden onder meer kanalen, ceremoniële pleinen en terrasvormige velden hebben ontdekt.
De vraag rijst nu of de wetenschappers de zogenoemde Witte Stad of Verloren Stad hebben teruggevonden, een stad waar al sinds de tijd van de Spaanse conquistador Hernán Cortés sprake van is. Die zou in een brief aan Keizer Karel gewag gemaakt hebben van een plaats in het diepe binnenland van Honduras waar de rijkdommen die in Mexico overtroffen.
De Amerikaanse wetenschappers zijn later dit jaar van plan om de structuren die ze vanuit het vliegtuig via de laserstralen hebben waargenomen, op de grond zelf te gaan onderzoeken.
Zie bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De satellieten kunnen alles zien, maar onder het bladerdek van regenwouden moeten nog genoeg plekken liggen die onbekend zijn voor westerlingen. Men is afhankelijk van waterwegen, dus het lijkt me ondoenlijk om de gedeeltes van het woud die niet via een kano en een korte voettocht te bereiken zijn allemaal te verkennen. Alleen de inheemse stammen zullen vaak van dit soort plekken op de hoogte zijn. Laatst werd er echter in Nieuw Guinea nog de Bosavi vulkaan bezocht, waar nog nooit mensen geweest waren. Ook expedities in Sulawesi leverden kikkers van meer dan een kilo en voorzien van tanden, dan heb je het al over een wat dichter bevolkt eiland. Ook in Amazonia heeft een Nederlandse onderzoeker regelmatig nieuwe apensoorten ontdekt.

In de discussie in de bron een ervaring van iemand (post van Colibri) die probeerde een terrein in Panama te inventariseren. Ook daar waren waarschijnlijk (in recente tijden) nog geen mensen geweest, omdat het voor de plaatselijke bewoners niet interessant was en moeilijk toegankelijk. Vermoedelijk zijn er op de wereld zeer veel zijpaden die door de plaatselijke bevolking nooit genomen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De tijd van de grote ontdekkingen is natuurlijk met de huidige technologie al lang voorbij. Maar het is zeker dat er op de aarde en in de oceanen nog plekken zijn waar de mens nog nooit is geweest of waar geen foto's en/of kaarten van zijn. Satellieten zien niet alles en het is zeer aannemelijk dat er in de grote dieptes van de oceaan organismen leven die nog niet door de mens geïndentificeerd zijn. Jaarlijks worden nog nieuwe diersoorten ontdekt/erkend, vaak in zeer onbegaanbaar gebied zoals tropische regenwouden, grotten en oceanen. Ook zijn er koraalriffen die groeien en in de toekomst ontdekt zullen worden als nieuwe eilanden/atollen etc.