Waarom is een groot stuk van Antarctica nooit geclaimd?

Zoals hier te zien is: https://www.youtube.com/watch?v=DbKNlFcg02c

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Zoals je kunt lezen in je link is het helemaal van niemand heel Antarctica.
Thecis
7 jaar geleden
@ronron1212
Ik heb de link niet gekeken, maar staat er in waarom niet het geclaimd. Er is (vanuit mijn geheugen) ooit besloten dat de zuidpool van niemand is, maar het grote waarom weet ik zelf ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet wat voor geheugen u heeft, maar volgens mij is er nooit besloten dat Antarctica van iemand is.U zegt dat er ooit besloten is dat de Zuidpool van niemand is. Wanneer is dat dan besloten?b
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_inzake_Antarctica Zoals je kan zien in het filmpje is het juist vaag en erg duaal. Er zijn wel claims, zelfs door de landen die het verdrag ondertekend hebben. Er is geen land die de claim probeert om te zetten in een daadwerkelijk eigenaarschap, waarschijnlijk om de vrede te bewaren en om het verdrag te eren. Waarom een bepaald deel nog door niemand geclaimd is, is mij ook niet duidelijk. Er is ook een stuk dubbel geclaimd. Het gaat niet over het bezit, maar om de claims.
ronron1212
7 jaar geleden
@MrTomaat het is mooi.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212
Heel mooi, ander was nu Antarctica waarschijnlijk al een zooitje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, ik zal u uit de droom helpen, uw geheugen heeft het niet helemaal mis.
De Noordpool is van niemand.
Dat is overeengekomen en vastgelegd in het Zeerechtverdrag van de Verenigde Naties. Om aanspraak te kunnen maken op het eigendom van de Noordpool moeten de landen bewijzen dat de zeebodem in hun gebied een voortzetting is van de door de oceanen omgeven landmassa.
https://www.helpdeskwater.nl/onderwerpen/wetgeving-beleid/internationaal/verdragen/virtuele-map/zeerechtverdrag/
Antarctica is tegelijkertijd van niemand en van iedereen, maar geldt in de eerste plaats als “gemeenschappelijk erfgoed van de mensheid”. Dat betekent dat het net als de oceanen, de maan en de ruimte, van alle aardbewoners is. Het is wel geclaimd door een aantal landen, maar die claimen stellen niet veel voor.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/01/04/kijken-van-wie-is-de-zuidpool-eigenlijk-a1405333
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@gerardkl Het hoofdverdrag werd geopend voor ondertekening op 1 december 1959 en officieel bekrachtigd op 23 juni 1961. De oorspronkelijke ondertekenaars waren de 12 landen actief in Antarctica tijdens het Internationaal Geofysisch Jaar van 1957-58. Deze landen waren Argentinië, Australië, België, Chili, Frankrijk, Japan, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, de Sovjet-Unie, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika. Enkele landen hebben later ondertekend. Deze landen zijn: Brazilië, Bulgarije, China, Ecuador, Finland, Duitsland, India, Italië, Zuid-Korea, Nederland, Peru, Polen, Spanje, Zweden en Uruguay. https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_inzake_Antarctica 1959-1961 dus.
Thecis
7 jaar geleden
@geraldkl
Ik weet ook niet precies wat voor geheugen ik heb en of er uberhaupt een classificatie op is. Ik weet wel dat ik heel veel feitjes onthoud van wat er voorbij komt in mijn leven.
Wat voor geheugen heeft u precies? Kennelijk in uw beleving een die hoger aangeschreven staat dan het mijne aangezien u mij aanspreekt op mijn geheugen OMDAT er in uw geheugen niets van bekend is. Interessant... Het valt me echter wel op dat uzelf ook niet helemaal bekend bent met het gebruik van linkjes. Dus dat is wel knap dat u het allemaal vanuit het geheugen doet. Daarin moet ik mijn meerdere erkennen en ik buig voor u. Maar gelukkig is er JoanDArc die hierin de aanvulling / nuancering geeft op mijn reactie. Dus dan hebben we daar meteen antwoord op. Ik zal in het vervolg mijn ook mijn reacties beter nuanceren met "ik denk", "het staat me bij" en "ik weet het niet helemaal zeker, maar". Laat ik daar dan direct mee beginnen.
In de toekomst, zal ik, waar dat voor mij mogelijk is, in het vervolg proberen (en ik zal mijn uiterste best doen) om ook mijn reacties zo goed mogelijk als ik kan te nuanceren / duidelijk te maken / te typen (want ik kan een typfoutje maken, ik ben ook maar menselijk) en ook waar mogelijk en indien nodig ook in de reacties zo veel mogelijk verwijzingen / links / etc te plaatsen om de dingen die ik aangeef vanuit mijn geheugen / herinnering (wat bij voorbaat al gekleurd is, want niemands geheugen (ook het mijne niet) is feilloos. Disclaimer:
Bij mijn reacties probeer ik zo veel mogelijk met iedereen (ongeacht achtergrond, kennis en afkomst) rekening te houden. Hierbij kan ik echter garanderen dat ik voor eenieder een duidelijke reactie kan geven. Dit is niets persoonlijks en daarom wens / verlang ik ook (eigenlijk ga ik er van uit) dat anderen dat ook niet doen.

Het beste antwoord

Dat gebied is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Marie_Byrdland

En reden van het niet claimen is:

Omdat het gebied zo afgelegen is, zelfs voor Antarctische standaarden, is het grootste deel van Marie Byrdland niet geclaimd door een staat. Het is ook geen erkende staat, waardoor het het grootste niet geclaimde gebied van de wereld is.