Stel dat de Aarde verticaal omdraait, wat voor problemen krijgen we dan mee te maken?

Ik had eens gehoord dat de Aarde verticaal kan omdraaien, dus dat de ZuidPool de NoordPool wordt, en andersom ook draait. 'Het zuiden' zoals dat genoemd wordt, word dus het Noorden, dus wij 'het Noorden' worden dus 'het Zuiden' maar worden wij dan arm? Het klinkt heel egoistisch maar zo bedoel ik het dus echt niet. Maar meer zo van krijgen wij dan woestijnen en dergelijke? En wordt wat nu het zuiden is 'rijk'? Of heeft het daar niks mee te maken?

Ik was er wel benieuwd naar :)!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel dat de aarde zomaar een halve slag in de rondte draait en de Noordpool wordt de zuidpool en andersom.
Wat zou dat tot gevolg hebben?
Het heeft gewoon geen zin om daarover na te denken. Van enig leven op de aarde zal geen sprake meer zijn. De tektonische platen zullen scheuren en versplinteren er zal een hele andere aarde ontstaan. Zeebodems worden Himalaya's en de Grossglockner zal verdwijnen in een diepe trog. Om maar wat te noemen. Ik denk dat de aarde dan terug is bij zijn ontstaansgeschiedenis. Tegen de tijd dat alles is uitgedobberd, zullen de contingenten of wat er van over is anders geformeerd zijn.
Wellicht met een vulkaan op de afsluitdijk en Manneke pis van Brussel in Honolulu.
Leuke vraag maar het zal niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde draait niet om, de polariteit van de aarde draait om!

Antwoorden (2)

De aarde zelf kan niet zomaar omdraaien. Je kunt uitrekenen hoeveel kracht (of energie) daarvoor nodig zou zijn. Als je dat uitrekent, kom je erachter dat daar meer energie voor nodig is dan alle atoombommen bij elkaar zouden kunnen opwekken. Ook als je daar nog de energie bij zou doen van de asteroïde die een einde maakte aan de heerschappij van de dinosauriërs, heb je nog lang niet genoeg om de aarde zelf om te draaien.

Conclusie: als er ooit eens ergens zoveel energie vandaan zou komen dat de aarde zelf zou omdraaien, hebben we heel andere dingen om ons zorgen over te maken.

(Of, waarschijnlijker: we zullen ons dan nooit meer zorgen maken.)

--

Wat wel kan, en wat ook regelmatig is gebeurd, is dat de magnetische polen van de aarde omdraaien. De magnetische noordpool wordt dan de magnetische zuidpool, en andersom.

Het uiteindelijke gevolg daarvan is dat onze kompassen precies andersom komen te staan. Dat is geen probleem.

Een ander gevolg is dat sommige dieren, die de richting van het magneetveld gebruiken om zich te oriënteren, letterlijk de weg kwijt zullen raken. In veel gevallen zal dat leiden tot het uitsterven van zulke dieren.

Nu keren de magnetische polen niet zomaar om. Eerst zullen ze steeds zwakker worden, daarna zullen ze "andersom" steeds sterker worden. In de tussentijd hebben we dus een heel zwak magneetveld. Omdat het magneetveld schadelijke kosmische straling weghoudt, zullen we dan meer worden bestraald dan nu. Dat is verder geen ramp, maar de levensduur van veel organismen zal afnemen doordat ze veel meer en sneller kanker zullen krijgen.

--

Samenvattend:
--  De aarde zelf kan niet omdraaien zonder de mensheid en het grootste deel van al het andere leven te vernietigen.
--  Het magneetveld kan wel van richting veranderen. Dat resulteert in verschuivingen van het biologische evenwicht, inclusief het uitsterven van een aantal soorten. Met woestijnen, armoede en dergelijke heeft dit niets te maken.

Cryofiel
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Een mooi antwoord met veel informatie. Je schrijft dat het omdraaien van de magnetische polen van de aarde regelmatig is gebeurd. Kan je aangeven wanneer dat dan is gebeurd, of op zijn minst wanneer dat voor het laatst is gebeurd? Ik vind het een interessant onderwerp! Alvast bedankt voor je reactie.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mag ik je verwijzen naar een overzicht op Wikipedia? Daar staat goede informatie, en het scheel mij typewerk. ;-) Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Omkering_van_het_aardmagnetisch_veld . De laatste omkering gebeurde zo'n 780 duizend jaar geleden. Er zijn aanwijzingen (maar absoluut geen zekerheid!) dat de volgende omkering binnen 2000 jaar zal gebeuren.
Cryofiel heeft al een aantal dingen genoemd waar ik het van harte mee eens ben. Ik zou daar nog het volgende aan toe willen voegen:
1. De magnetische noordpool, die zich niet precies op de geografische noordpool bevindt, maar ergens in het noorden van Canada, is natuurkundig gezien een zuidpool. Dat komt doordat toen men in de 18e eeuw het magnetisme ging bestuderen men het handig vond de kant die naar de noordpool van de aarde wees noordpool te noemen. Achteraf was dat onhandig, want gelijknamige polen stoten elkaar af. Wel gelukkig is dat ze het noord en zuid hebben genoemd, en niet plus en min, want dan was de verwarring met electriciteit compleet geweest!
2. Dat de magnetische noordpool van de aarde eigenlijk een zuidpool is komt dus niet omdat hij recent is omgedraaid. Dat is voor het laatst 780.000 jaar geleden gebeurd, en gemiddeld gebeurt het eens in de 300.000 jaar. De volgende keer dat het gebeurt gaan wij niet meer meemaken!
3. De vraag werd gesteld of het zuiden rijk zou worden en het noorden arm. Als we zeggen dat het zuiden arm is dan bedoelen we denk ik landen die dichter bij de evenaar liggen. En niet bijv. Australië. Waarom dat zo is heeft niets met de rotatie van de aarde te maken of met het aardmagnetisch veld. Dat lijkt me een goeie vraag aan een sociaal geograaf.
WimNobel