Is er een oriëntatiester in he zuidelijk halfrond?

In het noordelijk halfrond kunnen we ons oriënteren op de Poolster

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nou kijk. Dat is omdat de zuidpoolster er niet meer is. Misschien is dat God is vergeten die te bouwen dattie dacht van nou die mensen daaro, die moeten toch nooit in de zuiden wezen want daar heb je niks alleen maar pingwins enzo maar het kan ook dattie er wel was vroegert maar dattie is ontploft toen. Dat is dat een ster dan issie op en dan knaltie en dan krijg je een nova en dat is elke dag op de telervizie.
MAar toen heeft meneer baaderpouwel die heeft toen iets bedacht voor de patvinkerts dattie dan maar wat te doen hebben vanwege de bezigteerepie en dat is dat zuidkruis. Dat is dat je wat sterren heb en die doen alsof ze een kruis zijn maar dan in het zuid. Je kan er ook een vierkant mee maken maar de zuidvierkant dat is niet zo een leuke woord. En als je dan een streepie doet van de ster van de zuidkruis die de hoogste is naar de ster van de zuidkruis die de laagste is, en dan niet echt een streepie met een potlood en de linejaal enzo maar dat je dat in je hoofd bedenkt, en dan doe je de streepie helemaal door naar beneden anders zit je in de maan dan als dan de streepie de grond raakt, of de water voor als je de zeevenkenners doet dan is dat waar de zuid is.

Toegevoegd na 1 uur:
Trouwes. Als je nou niet zo goed dat je rechte strepen trekt kan doen, dan kan je ook lang wachten. Want! Om dat de aarde draait en dan beweegt alles en dan als je goed kijkt dan zie je dat de sterren ook draaien. En dan de punt van waar of dat de sterren omheen draaien, dat is dan de zuiden. Dat kan je mooi zien op de link klikken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker, dat is het zuiderkruis. Die sterrengroep is alleen op het zuidelijk halfrond te zien en zeer opvallend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil is alleen dat je niet echt goed kunt navigeren op het Zuiderkruis omdat het niet pal zuid staat. De Poolster staat wel pal noord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Stippel ,
Het Zuiderkruis ken ik ,maar zoals U zegt je kunt U zich daarop niet meer oriënteren als op pakweg Sirius in het noorden , OK.
Maar toch heb ik gelezen dat er ook in de zuidelijke hemisfeer een manier is om zich te oriënteren met behulp van sterren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jaja, dat is met die zuidkruis en streep trekken, dat staat in me antwoord hieronder.