Dat heeft met de stand van de maan te maken volgens mij. Hoe dichter de maan bij de aarde staat, hoe groter het magnetisch veld. Ik weet niks van de standen van de maan op een dag, maar ik denk dat het daar aan ligt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op elk punt van de oceaan treedt per dag tweemaal een vloed op en ook tweemaal een eb. De tijd tussen twee momenten met de hoogste waterstand bedraagt gemiddeld 12 uur en 24 minuten. De tijdsduur van 12 uur wordt veroorzaakt door de draaiing van de aarde om zijn as, de tijd van 24 minuten komt door de baan van de maan ten opzichte van de draaiende aarde.
fremar
13 jaar geleden
Feitelijk is zekfs die periode van 6 uur niet juist. Eb en vloed zijn stromingen die onstaan onder invloed van vooral de maan. Eén keer wisselt het tij als de maan overkomt (hoewel vaak natuurlijk niet loodrecht boven ons) en de tweede keer als de maan aan de andere kant van de aarde staat.
Door lokale en weersomstandigheden en ook de leeftijd van het tij is er nog wel enige variatie. Die kan zelfs zo groot zijn dat bvb de eb "niet doorzet" zoals dat in vaktermen heet. Zeker in een land als Nederland met al die banken voor de kust, de weersomstandigheden en de ligging in de Noordzee en meer faktoren zijn er nog best wel geografische en tijdverschillen.
Zeelieden noemen het wat de Nederlandse situatie betreft dan ook niet eb en vloed maar over NoordOostelijk en het ZuidWestelijk gaand tij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uw vraag is niet volledig correct gesteld...Die ongeveer 6 uur tijd geldt enkel voor de Atlantische Oceaan (inclusief enkele open bij-zeeën (waaronder Noordzee) ) en De open Indische Oceaan.
Dit wordt het DUBBELDAAGS getij genoemd: dus tweemaal eb en tweemaal vloed . Met springtij en doodtij op vaste momenten.
Er is ook een GEMENGDE getijdenwerking ,waarbij soms twee keer eb en vloed en andere dagen slechts 1 keer: De Stille Oceaan.
Een derde vorm is ENKELDAAGS getij : slechts om de 12 uur eb en de volgende 12 uur vloed.
Dit is het geval in het Caraïbisch gebied , De Indonesische zeeën ,De zeeën aan de oostkant van Azië.
De maan en de zon hebben invloed op hert getij , ook bij sprintij of bij doodtij
En alhoewel er een regelmatig patroon in eb en vloed zit ...waardoor men plaatselijke kalenders kan maken ....zijn eb en vloed niet universeel hetzelfde.
Noch in tijd , noch in sterkte.
Voorbeelden:In de Middellandse Zee is nagenoeg geen tij-verschil in waterstand.
In de Kaspische Zee is nagenoeg geen tij-werking.
Daar waar in Nederland een verschil optreed in een tweetal meter loopt dit verder op in Normandië tot maar liefst 11 meter.

Uw vraag klopt wanneer ze over de getijdenwerking aan de Nederlandse kust gaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op de tekening wordt dit duidelijk