Hoe kan het dat oppervlaktes en grootes van alle landen op de wereld zo oneerlijk verdeeld zijn?

Bijvoorbeeld: wij zijn met 16 miljoen nederlanders op een relatief klein stukje land, en leven dus dicht op elkaar (400 mensen per vierkante km) dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland deze hebben dan wel meer mensen maar er wonen veel minder mensen op 1 vierkante kilometer. ( Maar ook landen als Nieuw Zeeland en Canada). Wat geeft hun dan wel het recht om op zon grote opp te wonen met betrekkelijk weinig inwoners en wij het moeten doen met een 100 keer zo klein land maar wel met bijna het zelfde aantal inwoners???

Grenzen zijn dan wel door de eeuwen heen vastgesteld , maar toch

Dat is toch totaal niet eerlijk

Toegevoegd na 3 minuten:
En waar wordt dat op gebaseerd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Sinds de eerste mens zo’n kleine 5 miljoen jaar geleden, hebben ze zich over de aarde verspreid en hebben ze zich op de meest vruchtbare plaatsen gevestigd. Eerst als jagers, daarna als veehouders en daarna als landbouwers. Daar de jagers en de veehouders erg afhankelijk waren van de plaatselijke omstandigheden, moesten ze vaak verkassen, daar de omstandigheden zich continu veranderden. Vanaf het moment dat de mensen de grond gingen bewerken, konden ze langer op een locatie blijven en vanaf dat moment kan men eigenlijk over de eerste beschavingen praten. En vanaf dat moment moest men ook zijn territorium gaan verdedigen, want er kwamen steeds meer stammen die ook wel een stukje van de vruchtbare grond wilden hebben. Meestal lag deze grond in de buurt van grote rivieren en zoals je weet hebben de loop van die rivieren zich herhaaldelijk verlegd en moesten de stammen noodgedwongen verhuizen naar gebieden waar soms (je raad het al) al ander stammen zich hadden gevestigd. Dat ging dan meestal gepaard van een oorlogje. Men had geen weet hoe groot de wereld was en wat er viel te verdelen.
Later in de geschiedenis vormden zich machtige rijken onder machtige veroveraars. Meestal ging het hier om machtsuitbreiding en het veiligstellen van eigen grenzen. Er heeft zich nooit een moment voorgedaan dat men zei: kom laten we de boel eens gaan verdelen. Dat had ook weinig zin, want door de grote ontdekkingsreizigers kwam er steeds meer land bij. Onhandig als je net de boel verdeeld zou hebben. En landen als Nederland en vele andere (kleine) landen bestonden nog niet eens, of maakten deel uit van een groter rijk. (Grieken, Romeinen en later Habsburgers en Bourgondiërs) en die vaak door uithuwelijken overgingen in andere handen. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat de vorm en de grote van de landen door de geschiedenis gevormd zijn door een soort evolutie, zoals het leven op aarde zich ook geëvalueerd heeft.
Nog een leuk detail is misschien te weten dat stel dat de landen in de 17e eeuw gezegd zouden hebben, kom laten we Europa gaan verdelen, het gebied wat we nu Nederland noemen er erg bekaaid van was afgekomen, omdat De Republek de Zeven Verenigde Provintiën toen maar 1,8 miljoen inwoners had. En rond het jaar nul had men de grond moeten verdelen tussen de Friezen, Bataven en Kaninefaten. Overigens zijn die arme Friezen er over de eeuwen maar bekaaid afgekomen. Gelukkig hebben ze hun huidige provincie, taal en Elfstedentocht nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het leven is niet eerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet van eerlijk en oneerlijk, het is een kwestie van verleden... De landgrenzen zijn zo omdat ze dat gisteren waren en de dag daarvoor... Sommige grenzen worden verlegd, maar meestal blijven ze zo een beetje hetzelfde...

Wat een land binnen zijn grenzen doet, dat is een tweede...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is verdeeld door middel van oorlog en emigraties als je het histories bekijkt. Eerlijkheid speelt geen rol. Ben je het er niet mee eens dat zijn er genoeg opties, als je eerlijk bent, om een ander land uit te zoeken om te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt sinds het ontstaan van het leven op aarde gevochten om territorium. Zo gaat het ook met mensen. Landen en groeperingen ageren tegen elkaar om het meeste voordeel voor de eigen groep te behalen. Het concept eerlijkheid gaat niet op. De andere groep is een dreiging voor de eigen groep en alles moet eraan te pas komen om de andere groep een loef af te steken. Zo ging het vroeger, zo gaat het nog steeds...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij stel je twee vragen.

De ene is waarom zijn sommige landen veel groter dan andere landen. Dat heeft met de geschiedenis en de politiek te maken. Een deel van de geschiedenis heeft met eenheid te maken (1 volk) maar sommige grenzen (bv België) zijn ook zo om politieke stabiliteit te behouden (en oorlog te voorkomen). Grenzen worden niet snel verandert omdat dit vaak leidt tot oorlog.

De meeste nadruk ligt echter op waarom in sommige gebieden veel mensen bij elkaar wonen?
Dat zie je in Nederland vooral in de randstad. Daar is werk, zijn bedrijven, winkels, universiteiten en infrastructuur (wegen, waterwegen en spoorwegen). Daardoor trekken steeds meer mensen uit het zuiden, oosten en noorden naar de randstad, en wordt de verdeling nog schever.
Historisch ontstaat dichtbevolkte gebieden die door grondstoffen (roergebied in Duitsland), goed klimaat of een gunstige ligging voor handel (randstad in Nederland). Vervolgens trekt de eerder genoemde menselijke activiteit, meer mensen aan ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn niet altijd zo overbevolkt geweest.Ooit waren we met een 3miljoen mensen toen we een land werden, en vonden we het groot genoeg. De stammen die we ooit vroeger waren rondom ons heen namen ook hun grond gebied in bezit. En men nam genoegen met wat we hadden.Echter napoleon van frankrijk en hitler van duitsland wilden inder daad meer lebesnraum in het oosten, rusland.maar zoals je inmiddels weet,Hitler en Napoleon zijn als wilde honden hun hok weer ingetrapt.En nederland met hun indosesie en suriname ook.Van ellende is nederland maar het ijselmeerr in gedeeltes gaan inpolderen.. Als we ooit massaal naar canada waren geimigreerd hadden we een nederlands canada gehad.Maar ja we bleven liever in onze blubberige polders tussen de koeien wonen.Dat we nu zo klein land zijn is eigen schuld.OOit na de 2 e wereld oorlog kregen we een stuk duitsland cadeau zo n 8000km2.maar smurfen als we waren gaven we dat doodleuk weer aan duitstland terug.allemaal redenen waarom we zon klein land zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het verleden hebben meer mensen zoals jij gedacht. Door middel van oorlog of diplomatie werd hun land/regio etc vergroot of verkleind. In Afrika is door de imperialisten zelfs grondgebied verdeeld met de lineaal (kijk maar op de kaart van oa Tsjaad).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verdeling is niet het probleem. De bevolking van een land heeft niets te maken met de oppervlakte die per inwoner beschikbaar is wel met het potentieel dat de bewoners hebben om voedsel en drinkwater te vinden of te produceren,en met de wil om in een bepaald gebied te wonen. Nederland is een vlak gebied waar je goed onderkomens kunt bouwen,goed materialen kunt verplaatsen over het water waar je goed kunt jagen op wild en in een later stadium werd de grond bewerkt tot een van de vruchtbaarste gebieden op aarde. Dit potentieel om grote groepen mensen te huisvesten en voeden heeft ervoor gezorgd dat er grote groepen mensen wonen. Andere landen bijvoorbeeld Canada heeft minder(vooraL in het verleden) mogelijkheden om de bevolking te voeden omdat het klimaat er minder geschikt is om onder andere gewassen(en de huisvesting moeilijker was ) te verbouwen op dezelfde schaal als in Nederland.
De bevolkingsruk is dus vooral historisch bepaald en heeft niets met eerlijk te maken,waarbij aangetekend dat het iedereen vrij staat om te emigreren naar andere gebieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een goeie vraag waar je zevenhonderd complementaire antwoorden kunt opgeven. Want het gaat hier om evolutie, migratie gedurende de ijstijden, demografie,internationaal recht,souverenitiet, landsgrenzen, economie (welstand) geboortecijfer , , geschiedenis, vervoer ,klimaat, tewerkstelling. Het belangrijkst is dat je beseft dat er een ongelooflijk complex verhaal aan voorafgaat. Vroeger was bv. Babylon ten tijde van Alexander een wereldstad en Mexico een dorp; Nu telt Mexico city 12 miloen inwoners. In de jaren zestig verhongerden één op twee chinezen onder het mao regime. Nu is het de grootste economie met het grootst aantal inwoners. waarom emigreeren zovele westeuropeanen op het einde van de 19 de eeuw naar amerika : omwille van de honger. Waarom wilt elke afrikaan naar europa , het land van melk en honing ????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we ons niet hadden verzet tegen de Spanjaarden had Nederland niet bestaan en behoorden we tot een veel groter land. Wees blij dat je in een klein land leeft.