Wat zijn de voordelen van heien boven boorpalen?

Soms kiest men er voor om te heien, soms om boorpalen te gebruiken. Boorpalen zijn veel omgevingsvriendelijker, dus wat dwingt een aannemer er toe toch voor heien te kiezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Boorpalen zijn bewerkelijker, na iedere 1,5 of 2 meter moet er weer een nieuw stuk paal aan de vorige gelast worden, boven dien heb je een gediplomeerd lasser nodig.
Kortom heipalen is een goedkopere oplossing.

Toegevoegd na 5 uur:
Boorpalen worden gebruik waar heipalen niet gebruikt kunnen worden, b.v. binnenshuis, of plekken waar de heimachine en/of de lange palen fysiek niet passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heien is eigenlijk de eerste keus, want het is goedkoop, makkelijk en goed.

Alleen door de enorme trillingen die er bij ontstaan, is het in sommige omgevingen gewoon domweg niet mogelijk om te heien, vanwege de potentiele schade aan omliggende gebouwen bijvoorbeeld. Alleen dan wordt gekozen voor het duurdere en constructief niet superieure boren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast zijn er - lees ik hier - ook plaatsen waar de grond niet geschikt is voor boren, en ondanks overkomelijke bezwaren (zoals tijdelijke geluidsoverlast) toch voor heien wordt gekozen.