Welke windrichting zorgt voor de koudste temperatuur in Nederland?

Vanuit welke richting moet de wind komen wil het in Nederland het koudste aanvoelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40K

Het beste antwoord

Winter : Noord-Oosten (en Oosten) en heel soms Zuid-Oosten (Alpen)
Lente : Noorden -Noord-Oosten
Zomer :Noord Westen (tot Noorden)
Herfst : Noord Westen en Noorden ( het land in het Oosten is dan nog niet genoeg afgekoeld)
Dit geldt alleen voor de Benelux!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord!

Andere antwoorden (5)

Als je het over de winter hebt dan moet het oostenwind zijn, die is droog&zeer koud. Als je het over de zomer hebt dan kan het het beste westenwind zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oosten-, zuidoosten- en zuidenwind zijn droge en in de zomer hete en in de winter koude winden.

Zuidenwind brengt ook vaak warme lucht uit Zuid-Europa met zich mee, een noordenwind koudere poollucht.

Zie bron, wikipedia onder de kop "Windrichting en windstreken"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuidenwind is in de winter koud? Hoe kom je er bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie de bron ;).. komt rechtstreeks van wikipedia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk nou eens naar je letterlijk overgenomen tweede zin.... Je maakt mij niet wijs dat als de wind in de winter vanuit Spanje/Portugal naar ons toekomt dat dan een hele koude wind zou zijn (kijk eens naar de vraag...). De vraag was wat de koudste windrichting is!
Wind vanaf de zee is altijd het koudst. Noorden- tot noordwestenwind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zomers weet ik dat die windrichting het koudste is maar dat kan in de winter veranderen idd. Als je het bekijkt met tempraturen is het in de zomer warmer in brabant, limburg, gelderland enz. en kouder in zuid-holland, zeeland en andere kust provincies. En in de winter is het precies andersom.
Reddie
12 jaar geleden
Wind vanuit zee varieert niet zoveel in temperatuur.
Zie de eerdere antwoorden. Minnetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wind vanuit zee is in de zomer koel omdat land beter opwarmt dan zee. Wind vanuit zee is in de winter warmer omdat... juist.... land ook weer beter afkoelt dan de zee.
Tussen laagste temperatuur en gevoelstemperatuur is behoorlijk verschil. De laagste temperatuur zal vaak gemeten worden in de nacht bij weinig wind uit het oosten of geen wind en heldere onbewolkte hemel en bij droge lucht met een sneeuwdek op de grond. De gevoelstemperatuur zal dan niet op zijn laagst zijn. Die zal eerder op mijn laagst zijn bij een noordoostersneeuwstorm met vochtige lucht. Zelfs bij dooiweer kan de gevoelstemperatuur heel laag zijn, bij stormwind uit het noorden of noordwesten met arctische oorsprong.
12 jaar geleden
's Winters oosten wind afkomstig uit de Russische steppe.

Die waait als boven Scandinavie een hogedrukgebied ligt en boven zuid-oost Europa een lage druk gebied.

De wind van het hogedruk gebied draait rechtsom en het lagedruk gebied linksom.
De wind uit de Russische diepvries wordt dan deze kant uit gestuwd.