Heet Myanmar tegenwoordig weer Birma?

Sinds enige tijd hoor je in de nieuwsberichten het land weer Birma noemen, terwijl het te boek stond als Myanmar.
Heeft dit misschien iets te maken met de vrijlating van Aung San Suu Kyi?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In 1989 werd de naam van het land gewijzigd van Birma (of Burma) naar Myanmar door het huidige militaire regime. Het land heet sinds 21 oktober 2010 officieel Republiek der Unie van Myanmar, van 1989 tot 2010 heette het kortweg Unie van Myanmar en daarvoor heette het Birma. De nieuwe naam wordt echter door veel dissidenten alsmede door de Verenigde Staten niet geaccepteerd. Ook sommige media en veel westerse landen gebruiken sinds kort weer de oude naam Birma. De Verenigde Naties hebben de naamsverandering daarentegen wel geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dus eigenlijk een vreedzaam protest tegen het zittende militaire regime. +