Waarom is de mensheid wel in staat water op Mars te vinden maar niet om een aardbeving te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

We weten ook waarom aardbevingen ontstaan, we kunnen alleen nog niet altijd goed meten waar ze zullen gaan ontstaan omdat we niet zoveel meetapparatuur hebben die overal ter wereld staat opgesteld.

En dan nog: je zou je kunnen voorstellen dat een aardbeving te voorspellen is, maar om dan de aarde dusdanig te manipuleren dat een aardbeving niet zal plaatsvinden is echt een stap te ver. Hooguit kan, door toedoen van ondergrondse ontploffingen, de aarde worden gestimuleerd om een grote aardbeving op te delen in kleinere schokken, maar voorkomen kan absoluut niet.

En waarom we wel in staat zijn om water te vinden op Mars? Wel, dat is alleen een kwestie van het per raket opsturen van de juiste apparatuur en geluk hebben dat er op de plaats waar je landt ook water te detecteren is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hallo, dat kun je niet vergelijken... Waarom kunnen ze dan die doden niet weer tot leven wekken? Nee dat is niet te vergelijken hoor...

Aardbevingen zijn er gewoon, zoals regen en zonneschijn... Het is er gewoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardbevingen ontstaan omdat aardplaten tegen elkaar botsen, meestal schuift er dan een onder de andere.
Op deze manier is een gebergte als de Himalaya ontstaan; dat geeft je misschien een indruk van de enorme krachten die er mee gemoeid zijn.
Deze krachten gaan de menselijke maat ver te boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets vinden is iets anders als iets vorkomen. We kunnen niet voorkomen dat er meteorieten op mars inslaan.

De aardkorst is geen groot stuk steen dat vast aan elkaar zit. Het bestaat uit grote schollen steeen die bovenop een bol van gesmolten steen 'drijven'.

Die gesmolten steenkern stroomt volgens vaste patronen rond, waardoor de schollen steen (van een kleine tot meerdere kilometers dik (!) langs elkaar geduwd worden. Normaal gesproken is dit redekijk in evenwicht maar soms schieten die schollen raspend langs elkaar, en verplaatsen ze zich enkele mm tot wel een meter alngs elkaar. Dat is wat de aardbeving verookzaakt. Om dit tegen te gaan moeten we een constructie bedenken die sterker is dan de krachten die de platen langs elkaar heen schuiven. Tot op heden heeft niemand een goede methode bedacht. Wel wordt zo veel mogelijk in de gaten gehouden waar de grootste spanningen staan, en waar dus de volgende beving te verwachten is. Dat is alles wat er nu gedaan kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardbevingen voorkomen is niet mogelijk. Wel om ze te zien aankomen. 't Is namelijk het over elkaar schuiven van de aardplaten.

Water op Mars is makkelijker:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
AWM
14 jaar geleden
Dat 'zien aankomen' lukt helaas niet altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'zien aankomen' wel alleen het voorspellen niet. Ze wisten het al jaren dat het zou gebeuren in Haïti, maar echter kon het nog jaren duren.
De aarde is een systeem met kringlopen die voortdurend doorgaan. De vorige vragenstellers hebben al verteld dat aardplaten botsen en schuiven, maar eigenlijk gaat het nog veel verder dan dat: er worden voortdurend aardplaten 'afgebroken' (waar platen botsen en onder de andere plaat duiken) en aan de andere kant wordt voortdurend nieuw plaatmateriaal gemaakt (in het midden van de Atlantische oceaan b.v., daar drijven de platen uit elkaar en komt magma naar boven wat stolt tot nieuw plaatmateriaal).

Om aardbevingen te voorkomen, zou je moeten zorgen dat dit hele mechanisme van enorme transportbanden met onderaards stromend magma tot stilstand kwam. Dit is bijna ondenkbaar. Het binnenste van de aarde zou daarvoor af moeten koelen. Waarschijnlijk betekent het stoppen van dit mechanisme ook het einde van het leven op aarde zoals wij het kennen.

Water op Mars ontdekken is daarbij vergeleken kinderspel.