wat is de herkomst van de naam Otterlo?

Toegevoegd na 13 minuten:
Lo is al bekend. het gaat me juist om het eerste deel: Otter. Ik heb ook al gelezen dat er in de tijd van Karel de Groote geschreven werd over een dorp Uttarlo maar ik ben er nog niet achter waar in dit geval otter op slaat. Iemand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe komen ze dan aan "Otter" want dat staat er niet
er staat slechts dat "lo" of "loo" de oude term voor bos is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je waarschijnlijk zelf wel bedenken?
Zoals stippel al zegt:
'Waarschijnlijk een bos met otters in dit geval.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de naam zegt het wel,de oude naam ook al
terwijl er toch geen otters in du buurt van Otterlo leven
Misschien was dat in het jaar 838 anders ;)
Het achtervoegsel 'lo' komt van 'loo' en dat betekent in plaatsnamen eigenlijk altijd bos. Waarschijnlijk een bos met otters in dit geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het achtervoegsel lo is een historische benaming voor een bos.

De naam van de plaats Otterlo werd in het verleden ook wel geschreven als Otterloo. Deze twee namen werden afwisselend gebruikt. Alleen oude ansichtkaarten zijn hier nog de stille getuigen van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Otterlo is een esdorp in de Nederlandse gemeente Ede, provincie Gelderland. Het dorp en het omliggende buitengebied heeft 2380 inwoners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam Otterlo is afgeleid van "Uttarlo"(= otterbos), een vreemde naam gezien de ligging.
De naam Uttarlo wordt in 838 reeds genoemd.

Otterlo is omgeven door bossen, heidevelden en zandverstuivingen en ligt op de Veluwe in de provincie Gelderland.

Geen otters in de buurt dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men kan in het Nederlands drie etymologisch en
semantisch verschillende woorden lo onderscheiden. Een eerste lo betekent ‘run’ en is de aanduiding voor de afgeschilde en fijngemalen boomschors die bij het leerlooien gebruikt wordt. De betekenis wordt echter topografisch niet toegepast.
De andere twee betekenissen hebben een totaal verschillende oorsprong. Ze geraakten beide gefixeerd in toponiemen. Van het tweede lo heeft men lang gedacht dat het zoiets als ‘bos’ moet hebben betekend, maar later is men gaan inzien dat de oorspronkelijke betekenis meer
‘open plaats in het bos’ geweest moet zijn. Daarnaast is er een lo, dat in een ruim gebied bekend geweest is met de betekenis ‘poel, plas, moeras, zompig gebied, later ook natte weide. De etymologie van dit lo is lang duister gebleven maar het woord is etymologisch identiek aan het Latijnse lacus. Dit lo duidde dus oorspronkelijk een natuurlijke waterplas aan, waarschijnlijk wat wij nu meestal een ven noemen.
Zowel in veldnamen als in nederzettingsnamen zijn beide lo's mogelijk, dus dat geeft problemen bij de verklaring van
toponiemen. Wat betekent nu de naam Venlo in het licht van deze bespreking? Is het ‘aan de ven(nen)bossen’, ‘aan de ven(nen)poelen’, ‘aan de veenbossen’, ‘aan de veenpoelen’ of ‘aan de moerasbossen’? Van Slichtenhorst had het bij het rechte eind toen hij in 1653 vermoedde dat Venlo wellicht genoemd is “na sijn turf-achtighen en veenighen grond”. ‘Aan de veenpoelen’ of ‘aan de veenmoerassen’ heeft meer zin dan ‘aan de veenbossen’ of eigenlijk ‘aan de open plaatsen in het bos met veen’. En die naam past beter in de oude topografie van Venlo. De nederzetting kwam tot stand in een streek die rijk was aan veengebieden en nabij een uitgestrekt veen.
En zo zijn er meer lo-namen die in de literatuur met ‘bos’ worden verklaard maar die eerder ‘poel’ bevatten. Namen met als eerste lid een voorzetsel of een woord dat de grootte of een windrichting aanduidt (bijv. Langelo, Zuidloo), met als eerste lid boomnamen (bijv. Boekelo, Elslo), een persoonsnaam (Harculo, Sibculo), en nog meer dan 150 verschillende elementen aan als eerste lid van lo-namen.
In het geval Otterlo gaat het om een dier, een waterdier. Waar vind je zo'n dier: op een open plek in het bos of in een ven? Het laatste is het meest vanzelfsprekend.

Toegevoegd na 16 minuten:
In Nederland waren vroeger veel otters. Tot ze
helemaal verdwenen. Dat kwam door de jacht op hun vel voor bont.
Amadea