hoeveel is de zeebolling van een kilometer

een meer van een kilometer, hoeveel mm is de bolling in het midden van het meer

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer is het van belang, hoeveel water in het meer zit? Breed -> 1 kilometer, staat in de vraag.

Antwoorden (2)

Omdat de aarde bolvormig is, zal bij een meer met een doorsnede van 1 km het wateroppervlakte iets hoger zijn dan als je een echte rechte lijn van oever tot oever trekt.

Dat hoogteverschil is in dit geval ongeveer 19,6 mm

Als je zelf je goniometrie huiswerk maakt dan zal je daar vast leren hoe je dat kan berekenen.

Het is in elk geval iets met de 1 - COS( pi*0,5/20.000)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is de bolling die de Aarde volgt : die kan je uitrekenen voor 1km ( bijvoorbeeld aan de evenaar , waar de omtrek van de Aarde 40.000 km is)
Maar dan zijn er nog elementen die een rol spelen: eb en vloed hebben ook invloed op een beperkte oppervlakte .( Vostok Meer)
Dan is er de geoïde : het vlak op gemiddeld zeeniveau waar dezelfde zwaartekrachtpotentiaal heerst, het equipotentiaalvlak.
Veel factoren kunnen watertoestand beïnvloeden
Het water kan ijs zijn , zout , zoet.
Dan is er nog de minimale waterspanning.
Met andere woorden : om dit juist te berekenen zijn er heel wat onderzoekjes nodig.... dus niet algemeen te beantwoorden, men moet rekening houden met plaatselijke toestanden
Maar het stuk zeebolling die da Aarde volgt is gemakkelijk