Kan de aarde net zoveel zuurstof houden als in de prehistorie?

Vroeger had de aarde een hoog zuurstof gehalte voor zover ik weet. Zo konden organismen gigantisch worden. Kan dat nog steeds? Zo ja, wat word hier momenteel aan gedaan, wanneer zou de aarde weer zoveel lucht hebben en wat zijn nog meer de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lucht is niet zuurstof
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Foutje

Antwoorden (1)

Er zijn in de geschiedenis van de Aarde periodes met hoge (tot 35%) en met lage (tot 12%) zuurstofgehaltes in de atmosfeer geweest. Momenteel is het 21%. Dat zal ongetwijfeld op geologische tijdschalen (miljoenen jaren) weer gaan variëren. Ook is het niet onmogelijk dat het onder invloed van menselijke activiteit gaat stijgen of dalen (op een tijdschaal van honderden jaren). Er is echter geen bewust plan om het zuurstofgehalte te veranderen. En zeker niet met als doel reusachtige organismen mogelijk te maken. Eerder probeert men onbedoelde effecten van de industrialisatie tegen te gaan en het percentage te stabiliseren ten gunste van de nu levende organismen (incl. de mens).
WimNobel